ياريت واللة حتى لو بمقابل مادى بس اكيد هيبقى اقل من برة .ودة اللى احنا فعلا نتمناه بس ياريت يكون الموضوع بشكل منظم ومدروس ومواعيدة مناسبة للجميع .ويارب يتحقق قريبا ولكل الدفعات ان شاء اللة.
نعم اوافق
لا اوافق
مش هتفرق
ياريت واللة حتى لو بمقابل مادى بس اكيد هيبقى اقل من برة .ودة اللى احنا فعلا نتمناه بس ياريت يكون الموضوع بشكل منظم ومدروس ومواعيدة مناسبة للجميع .ويارب يتحقق قريبا ولكل الدفعات ان شاء اللة.
السلام عليكم جميعا
بداية اشكر dr\pretty على انشاء هذا الموضوع و اشكر تفاعلكم الجيد مع الطرح و خاصة من خلال الإستبيان المرفق. هذا الموضوع تناقش فيه بعض من أعضاء هيئة التدريس فى ندوتهم "الدروس الخصوصية ... ما لنا و ما علينا" و بالطبع هناك الموافق و هناك المعترض و هناك الموافق بضوابط حاكمة. عموما وحدة ضمان الجودة بالكلية رأت انه لابد ان يعمم استبيان مفصل حول هذا الأمر للسادة أعضاءالتدريس و معاونيهم للوقوف على الرأى النهائى فى هذا الموضوع, فاما القبول أو الرفض و فى حالة القبول بنسبة 50% + 1 سيتم إعداد التصور الكامل و لائحة التطبيق و الذى لن يتم إعتماده إلا بعد مروره بالخطوات الرسمية فى إدارة الجامعة و التى سيكون لها الرأى الأخير. عموما نحن فى حاجة الان للدخول على الإستبيان المرفق مع هذا الموضوع بكثافة عالية منكم حتى تكتمل الصورة من كل جوانبها.
"من لا يتقدم يتقادم .. فلا بصمة و لا أثر"
لا وألف لا وأعتقد ان احنا ع وشك كارثة تعليمية لو الموضوع ده اتنفذ
ياريت والله يكون الموضوع ده بجد دى احسن حاجه ممكن تتعمل فى الكليه دى
ياريت تحصل بصراحه فكره هايله
هى فكرة كويسة لان مش كل الناس تقدر تستوعب معلومات فى المدرج اللى فيه عدد كبير من الطلبة وممكن تكون فرصة نقدر نحل فيها اسئلة اكتر ونفهم اكتر الموضعوت اللى بندرسها فى الكلية وتخلينا نفهم احسن
فعلا وأنا ضد الفكره ده تماما لان كده التعليم هيبقى فكره تجاريه بحته![]()
وفي اقتراح أحسن من الاقتراح ده من وجهه نظري ان الاماكن والمواعيد الى هتقترح لمجموعات التقويه تكون عباره عن محاضرات عاديه للطلبه لكن بعدد أقل وكفاءه أعلى
بمعنى بدل ما الدفعه تبقى مجموعه (أ)ومجموعه (ب) بس تبقى كذا مجموعه وعدم السماح للطلاب بالحضور الى في مواعيدهم يعني من الآخر مجرد تنظيم شويه للمأساه الى بتحصل دلوقتى وأعتقد ان في طلبه قبلي أشاروا للفكره ده وهي من جميع الجهات فكره ناجه جدا.
وفي الختام أحب اكد على رأيي (لا لا لا لا لا لا لا لا وألف لا)![]()
وانا كمان بقول
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لان بجد دا يبقى تهريج
راينا هو
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالا
على فكرة يا دكتور " لا " مش رأينا كلنا, هو 23 طالب بس اللى رأيهم لا ...
وهو أكيد الكلية هتدرس الأمر كله من جميع النواحى مش مجرد إستفتاء بس
وأكيد كل شيئ ليه مساوئ وإيجابيات ... فا طالما حد قال لأ, ياريت يعرفنا المساوئ من وجهة نظره .
فكره حلوة اوى عند صحابى ف صيدله اسكندريه ومستريحين جدا
بيحضروا المحاضره والتقويه دى وبيقولوا انها بتريحهم جدا ف المزاكره وكلهم مبقوش بياخدو كورسسات
وحتى تبقى منظمه اكتر من المحاضره الى بتكون فيها ناس كتير ومش بنقدر نستوعب كل حاجه