صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 32

الموضوع: لماذا تشتكي يا غير مسجل من المحاضرين؟؟

  1. #1
    عضـو هيئـة التـدريـس
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    186

    Lightbulb لماذا تشتكي يا غير مسجل من المحاضرين؟؟

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لفت نظري في الاستفتاء الخاص بأسباب استشراء الدروس فى الجامعة أن أهم سبب تم اختياره هو
    عدم الفهم من المحاضر
    لذلك أدعوكم للمشاركة برأيكم لتحديد
    مواصفات المحاضر المثالي
    من وجهة نظركم
    أرجو من الجميع المشاركة لأن حجم مشاركتكم سيؤثر في حل المشكلة
    التعديل الأخير تم بواسطة :HOPE: ; 17-08-2008 الساعة 11:08 PM
    .
    .
    Dr Mohamed El-Awady

  2. #2
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    2,797

    افتراضي

    انا مش هحكى كتير عن المواصفات دى بس يلخصها شخصيات كتير عندنا فالكليه ع سبيل المثال وليس الحصر

    د_حسن الكاشف

    د_ماجده الشربينى

    د_ثناء برج

    د_حاتم

    بصراحه هما الحمد لله كتير

    لو عايزين محاضر مثالى يكون هما بجد شوفو بيشتغلو ازاى وياريت الكل يكون زيهم

    يعنى حضرتك جمع الاراء والدكتور المختار يطرح اسلوبه في الشرح
    التعديل الأخير تم بواسطة :HOPE: ; 05-08-2008 الساعة 06:10 PM سبب آخر: خطأ إملائي

  3. #3
    عضـو هيئـة التـدريـس
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    186

    Thumbs up

    ألف شكر د/ lost*soul على مشاركتك
    وبالفعل الأسماء اللي قولتيها نفخر جميعا بوجودها في كليتنا
    لكني أريد منكم صفات محددة و واضحة
    لأن هذا الموضوع سيبنى عليه خطوات أخري ان شاء الله
    .
    .
    Dr Mohamed El-Awady

  4. #4
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    الدولة
    Al-Mansoura
    المشاركات
    1,610

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله ,

    إزي حضرتك يا دكتور? يارب تكون بكل خير إن شاء الله,

    بصراحة يا دكتور إحنا محتاجين حضرتك وكل الدكاترة تكون معانا,

    أولآ يادكتور مع إحترامى لأعضاء تدريس الكلية والجامعة وجامعات مصر كلها, لكن المعظم مش تربوى بغض النظر عن المادة العلمية اللى موجودة عند معظم الدكاترة.

    مش هنتكلم عن دكاترة بعضهم مش عارف يوصل بإبنه لدرجة النجاح فى الدراسة وهنطلب منه إنه يبذل مافى جهده علشان الطلبة جيبوا إمتياز .

    وسؤال حضرتك لواحده مش كفاية,

    دور الدكتور وعلاقته بالطالب مش فقط على الـ stage, وحضرتك عارف إن لو العلاقة بين الدكتور والطالب حلوة, الطالب هيحضر لواحده حتى لو الدكتور مش أكاديمى ومادته العلمية مش ممتازة زى باقى الدكاترة,

    لكن يا دكتور مش كل الدكاترة لما بنقابلهم بيقابلونا بإبتسامة أو الحاجات البسيطة دى اللى ماحدش بياخد باله منها, بس بتأثر فى نفوسنا كطلاب,

    وأكيد حضرتك عارف إن من صفات المحاضر الجيد إن يكون كونتكت بينه وبين قلب وذهن المستمع, واللى بيحصل دلوقتى إن مافيش قبول لا من الطلبة للدكاترة ولا الدكاترة للطلبة,

    إحنا لو عايزين ننمى مهارات الـ stuff بتاع الكلية يبقى لازم نعملهم دورات تدريبية وتنمية بشرية فى مجالات كتير, ممكن أهمها " مهارات الإتصال " و " مهارات الإلقاء والحوار " و دورات تدريبية فى التربية.

    أنا هحكى عن مثال بسيط لمدرسينى السعوديين فى السعودية وعن دراستهم :
    هما طبعآ واخدين درجة جامعية فى التخصص ده بس كمان معظمهم :
    ماجستير فى علم النفس
    دبلومة تربية
    ماجستير علم إجتماع
    ودورات ودبلومات كتير جدآ عن طرق تفعيل الطالب والوصول بيه لأعلى درجات الإنتاج

    وسبحان الله كل مدرس كنت برتاحله أكتر, لما كنت أتعرف عليه أكتر وكنت بحاول أعرف السى فى بتاعتهم عن قصد كنت بلاقى إنه واخد دورات أكتر, وكان فى مدرس تربية رياضية ربنا يهديه ماكنش بياخد أى حاجة, ورغم إنها تربية رياضية بس الطلاب مش كانوا بيحبوه ولا بيحبوا حصته

    أتمنى إن المعنى اللى أقصده وصل لحضرتك, وإن المفروض طالما الدكاترة بتوعنا مش بيعملوا كده من نفسهم, يبقى لازم يبقى فى قسم تدريبى فى الكلية ويكون إجبارى, وأعتقد إن ده بيحصل فى الجامعات المحترمة و المتقدمة خارج مصر,

    وجزاك الله خيرآ يا دكتور على فتحك باب النقاش, لكن مهما كان إحنا طلبة وآرائنا هتكون من نقطة واحدة, ولازم الكلية تعمل على حل المشكلة دى من جميع النقط مش من نقطتنا بس, لأن المحاضر ممكن يبقى مش راضى عن عمله بسبب الراتب أو الدكاترة اللى شغالين معاه, بس إحنا كطلبة مش هنفكر فى النقطة دى فلازم يكون فى فريق عمل للموضوع ده مش بس آراء الطلبة,


    وأعتذر على الإطالة, والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

  5. #5
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    الدولة
    life prison
    المشاركات
    1,312

    Lightbulb

    اولا بشكر حضرتك يا دكتور على الاهتمام بالموضوع واتاحة المجال للمناقشته
    ثانيا مواصفات المحاضر المثالى :
    1-انه اولا يكون بيحب شغله جدااااااااااااااااااااااااااااااا لانه لو حبه هيبقى مستمتع بيه وهينقل الحب ده لينا وهينعكس على فهم الماده.( وده حسيته فى د\حسن الراضى )
    2-يتمتع بروح الدعابة لانها فعلا بتنشط مخ الطلبة وتزود قدرتهم على الفهم حتى لو مكنش عنده القدرة دى ممكن يجيب كليب صغير كوميدى فى فاصل صغير اثناء المحاضرة لان فى بعض الناس وقورة بطبعها(زى د\عطا الله ) .
    3-ذو سعة صدر وصبور وبشوش (د\سامى خيرة رحمة الله عليه)&(د\اسامة بشير )&(د\عطا الله)
    4-مرتب الافكار متمكن من ايصال المعلومة (د\سناء برج &د\فاطمة النبوية )
    5-اتاحة المجال للمناقشة فى موضوع المحاضرة فى نهايتها(مش قادرة افتكر مثال للنقطة دى)
    6-القدرة على حفظ نظام المحاضرة من حيث الهدوء يعنى ميسبش اللى عاوز يخرج يخرج واللى بيتكلم براحته (بلاش ذكر اسماء)
    7- لازم يحث الطلبة على الاخلاقيات والمثل زى ما بينصح اولاده .

  6. #6
    عضـو هيئـة التـدريـس
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    186

    افتراضي

    شكرا dr/noony على مشاركتك وفي انتظار المزيد من باقي الأعضاء
    .
    .
    Dr Mohamed El-Awady

  7. #7
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    الدولة
    in my wishes
    المشاركات
    1,840

    افتراضي

    والله يادكتور انا من وجهه نظري ان المحاضر الناجح هو اللي بينصب اهتمامه على توصيل المعلومه للطالب بسهوله ويسر واكبرمثال على كده بصراحه دكاتره الصيدلانيات في سنه اولى د/ عبد المنعم فوده ود/ حسن الصباغ ود/ حمدي عبد العليم بصراحه قمه في الابداع وذلك نظرا لتمكنهم فعلا وحبهم للماده العلميه اللي هما بيدرسوها
    2- كتاب الماده بتاعهم مرجع رائع للطالب ومبسط يعني احنا كنا بنقعد في المحاضره بس علشان نفهم ونستوعب كلام الدكتور وبالنا مش مشغول ابدا بالكتابه لان كل المعلومات في الكتاب
    3-قدرتهم على اداره دفه المحاضره يعني مفيش كلام ولا هرج ومرج الطالب بيبقى عامل حساب للدكتور وقاعد محترم نفسه
    4- اسلوب محترم في التعامل مع الطالب اضافه الا انهم مكانوش بيستخدموا ابدا اسلوب الترهيب من الامتحان زي ما بعض الدكاتره بتعمل
    5- الامتحان متناسب تماما مع مستوى الشرح فبجد بجد ربنا يكرمهم ويجازيهم عنا خير
    وفي كمان نقطتين احب اقولهم نقطه الكتابه في المحاضره دي يا دكاتره عمله للطلبه ازمه الدكتور اللي بيستخدم الداتا شو مش بيصبر يادوب يخلص كلام ويقلب الصفحه طبعا بيبقى معتمد ان الطالب معاه كتاب لكن يادكاتره اصبروا علينا شويه لان في كتب مش بتبقى ماشيه بنفس الترتيب مع الداتا شو زي كتاب العقاقير مثلا ليه الدكتور ميعملش الكتاب نفس الداتا شو او العكس احنا بنقعد ندور على المكان اللي المعلومه مكتوبه فيه وقت ماالدكتور بيشرح ولحد ما نلقاها يكون الدكتور قلب الصفحه وشرح نقطتين تلاته كمان ده اضافه الى ان الكتاب غير مفهرس يعني الدكتور بيخلص شرح النبته ويبدا في شرح نبته جديده واحنا لسه قاعدين بندور عليها واحيانا كمان تطلع مش موجوده في الكتاب من اساسه اما الدكاتره اللي بتكتب على الصبوره فياريت تهتم بتكبير الخط شويه احنا بنبقى قاعدين مش شايفين ولا كلمه
    تاني نقطه يادكتور هي اسلوب الحوار بين الطالب والمحاضر لانها بتبقى صدمه كبيره جدا علينا كطلبه لما نشوف دكتور جامعي بيشتم طالب مهما كانت درجه وقاحه الطالب فان الدكتور عنده مليون وسيله ردع غير انه يشتم الطالب وطبعا الحاله دي انا مشفتهاش غير 3 مرات من ساعه مدخلت الكليه فالحمد لله ان دي حالات شاذه لان دكاترتنا قبل مايكونوا معلمين ومعلمات فهم اباء وامهات اسفه اذا كنت طولت بس زي ماحضرتك تفضلت يادكتور ان ارائنا هي المفتاح للتغيير

  8. #8
    عضـو هيئـة التـدريـس
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    186

    افتراضي

    شكرا د/ summer breeze
    .
    .
    Dr Mohamed El-Awady

  9. #9
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الدولة
    ard _elknana
    المشاركات
    273

    افتراضي

    أول حاجه اشكرك يادكتور كتير علي الموضوع المهم ده ....... تاني حاجه أنا شايف مواصفات المحاضر المثالي هي:-
    1- لازم يكون قدوه قدام الطلبه .... يعنى لازم الطلبه تتأثر بشخصيته اللي لازم تكون محترمه جدا
    2-متمكن من الماده العلميه بتاعته وأعتقد ان ده موجود في كل اساتذتنا
    3- قادر علي توصيل المعلومه بشكل مبسط
    4- يكون تربوي دارس علم نفس وكورسات في كليه تربيه
    5- الكتاب الجامعي يكون منظم لكن للاسف كل الدكاتره عاملين copy و paste لكتبهم
    6-المحاضرات تكون كلها علي داتا شو
    7-متعاون مع الطلبه
    8-البعد عن التعقيد في الامتحانات وفرد العضلات
    9- اعطاء قدر اكبر للعملي لان العملي بتاع كليتنا قليل عن الجامعات التانيه..... يعني مش معقول ناخد سكشن واحد كل اسبوعين في حين ان الجامعات الثانيه بتاخد سكشن كل اسبوع مثلا زي الازهر

  10. #10
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    الدولة
    algamalia-dakahlia
    المشاركات
    723

    افتراضي

    انا شايفة ان بعض الدكاترة غير قادرين على توصيل المعلومة وده طبعا مش عشان خلل فى مستواهم العلمى بالعكس هو انسان متمكن من مادته العلمية بدليل تفوقه فى الدراسة وتعيينه فى الكلية لكن للاسف بعضهم اللى يهمه ان هو اصبح معيد فى الكلية ومايهموش اذا كان قادر على توصيل المعلومة ولا لا,
    واللى زى ده لازم يراجع نفسه لان حرام عليه يعقد الطالب ويكرهه فى المادة...
    (( وهذا رأيى ))
    وشكرا يادكتور على اهتمامك.

صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. كم تشتكى ؟؟؟؟
    بواسطة AbU ElKhAiR-Let`s Go في المنتدى المنتدى الأدبي
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 17-08-2010, 08:54 PM
  2. كم تشتكى وتقول انك معدم !!!!!
    بواسطة Dr Anonymous في المنتدى المنتدى الأدبي
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 29-09-2009, 04:18 PM
  3. لماذا يا الهي .........!!!!!
    بواسطة SmSm في المنتدى المنتـدى العـام
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 27-06-2009, 12:26 AM
  4. we always ask why(لماذا)
    بواسطة mona_ ph في المنتدى المنتدى الاسلامى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 10-09-2008, 03:02 AM
  5. لماذا سمى ضرس العقل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة قناع الذهب في المنتدى منتدى الصحه
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 30-08-2008, 10:51 PM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •