
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
لو الوقت يسمح بأنى أصلى ركعتين خفاف يعنى أجيب الفرائض بس دى تأريبا بتاخد تلت أو أربع دقايق وساعات أقل يبقى أجيب الركعتين بسرعة
ولو مش هلحق يبقى استنى بس بشرط ما أقعدش أفضل واقف لغايط لما يقيم الامام الصلى ولكن الاولى انى اول لما ادخل لو ملقتش المؤذت قايم يقيم أنى أدخل فى الصلا علطول واصلى ركعتين.....
طب لو أنا دخلت فى الصلا والمؤذن أقام ولسة مخلصتش أعمل إيه ؟؟؟
فى الباب حديث
( إذا أقيمت الصلاة فلا صلاة إلا المكتوبة )
لذا قال بعض أهل العلم أنى أسلم وأخرج من الصلا واصلى الجماعة
ولكن خالف أخرون ومنهم شيخنا الشيخ مصطفى العدوى وقال بعدم جواز الخروج من الصلاة لعموم قوله تعالى ( ولا تبطلوا أعمالكم )
وقال أن معنى الحديث ( فلا صلاة ) أى لا شروع فى صلاة ,,,, يعنى لو أقيمت الصلا ما ينفعش أنى أبدأ فى صلاة أى صلاة أخرى غير الجماعة .... والله أعلم
طب أعمل ايه اسرع على اد ما اقدر فى الصلا حتى لو وصلت انى مثلا اقرأ التشهد لغايط وأشهد أن محمد عبده ورسوله وبعدين أسلم وأقول تسبيحة واحدة فى السجود والركوع وهكذا .....
( إن شاء الله هنبقى نقلها بالتفصيل فى الموضوع التانى )
بعد ما بسلم بعمل الاتى
أفضل على الوضع الى سلمت عليه ومتحركش خالص (سنة وليست فرض ) وأقول
أستغفر الله ...ثلاثا
اللهم أنت السلام ومنك السلام تباركت يا ذا الجلال والإكرام ....
بعد كدا اقدر اتحرك واقعد فى اى هيئة أكون مرتاح فيها والسنة إنى أجلس مستربع
وأقول ( لا يلزم الترتيب فى الى جاى ده )
اللهم أعنى على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
اللهم قنى عذابك يوم تبعث عبادك
اللهم إنى أعوذ بك من الجبن وأعوذ بك أن أرد إلى أرذل العمر وأعوذ بك من فتنة الدنيا وأعوذ بك من عذاب القبر
لا حول ولا قوة إلا بالله لا اله الا الله ولا نعبد إلا إياه له النعمة وله الفضل وله الثناء الحسن لا إله الا الله مخلصين له الدين ولو كره الكافرون
اللهم لا مانع لما أعطيت ولا معطى لما منعت ولا ينفع ذا الجد منك الجد
التسبيح 33
التحميد 33
التكبير 33 ( فى رواية 34 )
أتم المائة بلا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير
( حديث اية الكرسى يصححه الشيخ ابو اسحاق والشيخ مصطفى على التضعيف )