صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 16

الموضوع: حصاد ورشة ( ميلاد شاعر ) - متجدد

  1. #1
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    723

    Smile حصاد ورشة ( ميلاد شاعر ) - متجدد

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


    بدأنا يوم السبت ورشة ميلاد شاعر برعاية أسرة ( فى الكلية ) و الأسبوع الأول كان موفق الحمد لله

    دا تلخيص للى أخدناه عشان لو فيه ناس مهتمة تتعلم و مقدرتش تحضر معانا
    مهم قوى نكون عارفين كلنا إن شعر العامية و الفصحى الإتنين عشان يعترف بيه النقاد لازم يكون خاضع لأوزان الشعر و إلا يبقى ملوش لازمة

    مبدئياً :
    الشعر يقسم
    1) شعر عمودى :
    بيرتبط بعدد معين من التفعيلات فى الشطر الواحد
    و بيكون الشطرتين لهم نفس عدد التفعيلات
    بسمى الشطر الأول ( صدر البيت ) و الأخير بسميه (عَجَُز البيت )
    و أقصى عدد للتفعيلات فى الشطر الواحد أربعة تفعيلات و مهم جداً إن صدر و عجُز البيت يبقوا زى بعض لو صدر البيت تلاتة أو أربعة عجز البيت يكون زيه بالظبط

    2) شعر التفعيلة :
    زى الشعر العمودى بالظبط فى الخضوع لأوزان الشعر بس لا يرتبط بعدد معين من التفعيلات

    3) قصيدة نثــــرية :
    دى لا تخضع للأوزان و لا القافية
    .....


    علم العَرُوض :
    هو العلم اللى بيشرح أوزان الشعر العربى
    اللى حط قواعده ( الخليل بن أحمد الفراهيدى ) و قسم البحور الشعرية ل 15 بحر
    و ( الأخفش ) زود عليهم بحر كمان هو بحر ( المتدارك )

    دى معلومة تاريخية على الماشى كدا
    .....

    طبعاً قواعد الكتابة و الأوزان كتيرة و فيها كلام مقعد كمان
    بس الكلام اللى هنقول هو شئ بسيط جداً تبعاً لمبدأ ( ما لا يدرك كله .. لا يترك كله )

    فيه شوية حاجات بسيطة لازم نكون عارفينها قبل ما نبدأ نشرح

    خلينا نقول الأول :
    إن الحرف المتحرك اللى هو مرفوع أو مضموم أو مكسور ( ُ ِ َ )
    و الحرف الساكن من إسمه يعنى اللى عليه سكون ( ْ )

    الحروف المتحركة(فتحا وضما وكسرا) نرمز لها بخط مائل /
    والحرف الساكن نرمز له بدائرة كالسكون ه

    دى قواعد بسيطة مبدئياً هو إحنا عارفينها بالفطرة بس مش بنآخد بالنا منها و إحنا بنقرأ

    حروف تــزاد


    1 ـ التنوين: رجلٌ= رجلن , أعجبت بقمرٍ = ــ بقمرن

    2 ـ التشديد: الحرف المشدد ـ كما نعلم ـ أصله حرفان ، الأول ساكن والثاني متحرك، هكذا ننطقه، وهكذا نكتبه في الكتابة العروضية
    أمثلة: الفعل ( مدَّ) = مدْدَ

    3 ـ الألف التي تحذف في بعض الكلمات نثبتها في الكتابة العروضية: لكن = لاكن ، هذا = هاذا ، هؤلاء = هاؤلاء
    ومن هذا إثبات الألف في لفظ الجلالة: الله = اللاه

    4 ـ هاء الضمير المفرد المذكر الغائب : تشبع في أكثر المواضع، فتكتب حركتها حرفا من جنسها،
    مثل : له = لهو ، أمسك بكتابِه = ــ بكتابهي ( في حالة الإشباع )، ويتبعها حرف الميم في حالة الجمع، فإنها تشبع أحيانا، مثل: منهمُ = منهمو

    5 ـ الواو في مثل: ( داود ) تكتب (داوود ) لأنها تنطق بهما معا

    6 ـ حركة حرف القافية: تكتب حرفا مشابها للحركة، مثل: مهند من سيوف الله مسلولُ = ــــ مسلولو
    وتدخل فيها أيضا حركة ( العَروض )، والعروض هي التفعيلة الأخيرة من الشطر الأول،
    أما التفعيلة الأخيرة في الشطر الثاني فتسمى ( الضَّــرب )

    حروف تحذف :

    1 ـ تحذف همزة الوصل في
    * الأسماء العشرة التي تدخل عليها همزة الوصل إن سبقت بحرف متحرك: ابن ,ابنة ,اسم
    باسمك = بسمك
    أما إن كانت في بدء الكلام فإنها تثبت: اسم = إسم


    *** الأفعال الخماسية والسداسية المبدوءة بهمزة وصل، يستوي فيها الماضي والأمر والمصدر إن سبقت بحرف متحرك
    * فانطَلَقَ = فنطَلَقَ
    * فانطَلِق = فنطلِق
    * فانطِلاق = فنطلاق


    *** تحذف همزة الوصل من ( أل ) التعريف إن سبقت بحرف متحرك

    * فإن كانت (ال) القمرية فالألف هي التي تحذف فقط
    طلع القمر = طلعلقمر

    * فإن كانت (ال) الشمسية حذفت الألف واللام، ويفك التشديد
    أشرقت الشمس = أشرقتششمس


    2 ـ تحذف ياء الاسم المنقوص ( المنتهي بياء وقبلها مكسور)
    وتحذف ألف الاسم المقصور ( المنتهي بألف وقبلها مفتوح )
    في حالة مجيء ساكن بعدهما
    الفتى الجميل = الفتلجميل ....... لأن همزة الوصل تسقط في درج الكلام
    القاضي العادل = القاضلعادل



    3 ـ تحذف الياء والألف من أواخر حروف الجر المعتلة وهي ( في ، على ، إلى ) عندما يليها ساكن فقط
    في الدار = فددار ، علىالأشجار = عللأشجار ، إلى البيت = إللبيت
    فإن جاء بعدها متحرك لم تحذف : في دار = في دار ، على شجر = على شجر ، إلى بيت = إلى بيت





    ودا مثال مجمع كل اللى فات دا :

    إنَّ الرَّسولَ لَنُـورٌ يُسْـتَـضاءُ بِهِ ..... مُهَـنَّـدٌ مِنْ سيوفِ اللهِ مسْلولُ

    إننــررسول لنورن يستضاء بهي ...... مهنندن من سيوفــل لاه مسلولو


    الكلام دا كله فايدته إن فى الآخر أطلع بيت موزون سلس فى القراءة بموسيقى مظبوطة

    ..............


    كل اللى فات دا تمهيد و مقدمة سهلة جداً لو إتفهمت هيكون إستيعاب بحور الشعر أسهل ما يمكن

    إحنا درسنا فى الورشة لحد دلوقتى :
    بحر الخبب _ المتقارب _ المتدارك _ الكامل _ الوافر
    هنزلهم بالترتيب إن شاء الله

    بالتوفيق للجميع



    -----
    قبل ما أبدأ عايزة أقول فى الأول إن كل حد كتب شعر هيلاقى الشعر بتاعه متوافق مع أحد بحور الشعر و هو ميعرفش أصلاً بس بيكون فيه بعض الكسور
    لما بنعرف البحور و إيقاعها و الموسيقى بتاعتها بيبان الفرق فى الكتابة و فى الموسيقى و فى كل حاجة

    كفاية رغى كتير و نبدأ أول بحر و هو بحر :


    ( الخبب )


    فَـــعِــلُـــنْ ... فَـــعِــلُـــنْ ... فَـــعِــلُـــنْ ... فَـــعِــلُـــنْ ...

    ///5 ... ///5 ... ///5 ... ///5

    و يجوز فيه تسكين العين و بكدا تكون :

    فَـــعْــلُـــنْ ... فَـــعْــلُـــنْ ... فَـــعْــلُـــنْ ... فَـــعْــلُـــنْ ...

    /5/5 ... /5/5 ... /5/5 ... /5/5

    اللى قلناه دا هو التفعيلة أو الوزن أو بمعنى أسهل الموسيقى اللى بيتبنى عليها الشطر الواحد فى البحر دا


    طبعاً فيه ناس مش فاهمين .. ماشى ننزل الترجمة عادى نقول بيت شعر و نطبق عليه :


    فِنْجَانَك.. دُنْيَا مُرْعِبَةٌ ............ وَحَيَاتَكَ أَسْفَارٌ وَحُرُوبْ

    /5/5 ... /5/5 ... /5/5 ... ///5 .... ///5 ... ///5 ... /5/5 .... ///5

    (فِنْجَا) ( نَك دُنْـ) (يَا مُرْ) (عِبَتن ) ...( وَحَيَا) (تَكَ أَسْ) (فَارن) (وَحُرُوبْ)


    التنوين بيتقلب نون ساكنة و لو فيه أكتر من حرف ساكن بعتبرهم واحد
    لو قرأنا بقى بالتقطيع دا هنحس إن الكلام وازن نفسه و هى دى الفكرة إننا نعرف إيقاع البحر و نآخد عليه فى الأول بيكون الموضوع صعب شوية بس مع التعود الموضوع بيختلف تماماً و الكلمات بتيجى لوحدها

    مثال تانى :


    جَلَسَتْ .. وَالخَوفُ بِعَيْنَيهَا................... تَتَأَمَّلُ فِنْجَانِي المَقْلُوبْ

    ///5 . /5/5.... ///5.. /5/5 ***** ///5... ///5 ..../5/5 .... /5/5

    (جَلَسَتْ)( وَالخَو) (فُ بِعَيْ) (نَيهَا)...(تَتَأَمْ) (مَلُ فِنْ) (جَانِي ال) (مَقْلُوبْ)

    تمام كدا ‍‍‍!!!

    البحر دا له حاجة زيادة إسمها ( مجزء التفعيلة الخببية )
    هى ( لُـــنْ),,, ( /5 )
    ممكن تلاقيها داخلة فى نص الكلام مش مشكلة يعنى زى مثلاً:


    قَالَتْ يَا وَلَدِى لَا تَحْزَنْ .................... فَالحُبُّ عَلَيْكَ هُو المَكْتُوبْ

    ( قَالتْ ) (يَا ) (وَلدِى ) ( لا تَحْ ) (زَنْ ) ............................ (فالحبْ) ( بُ عليــ ) ( كَ هوَ ال ) (مكتوبْ)

    /5/5 .../5 ...///5 ...../5/5 ..../5 ............................./5/5 ...... ///5 ....... ///5 ........../5/5

    هو دا بحر الخبب لو الكلمتين دول إتفهموا و أخدنا على الإيقاع بتاعه يبقى كدا تمام
    و نقدر نكتب على البحر دا بمنتهى السهولة لمجرد إننا نعرف إيقاعه
    التعديل الأخير تم بواسطة dr-aya ; 14-10-2011 الساعة 10:18 PM سبب آخر: اللهم ارزقنا الإخلاص فى القول و العمل .. اللهم آمين

  2. #2
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي

    مجهود جميل جدا يا دوك ..

    خمس نجوم و الموضوع متثبت لتعم الإفادة ..

    سلمت يمينك .. و وفقكم الله ..



  3. #3
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    723

    افتراضي

    دا أول بحر يارب يكون إتفهم عشان أعرف أكمل و لا لأ
    بالتوفيق للجميع إن شاء الله

  4. #4
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    723

    Smile بحر المتقارب و الكامل :)


    تانى بحر هو بحر

    المتقارب

    دا بيمشى على تفعيلة واحدة

    فَعُولَنْ ... فَعُولَنْ .... فَعُولَنْ .... فَعُولَنْ

    بمعنى : متحرك _ متحرك _ ساكن _ متحرك _ ساكن ........ ( //5/5 )


    فى البحر دا حاجة مميزة كمان إنى ممكن أنقصه و دا بإنى أقلب ( فَعُولَنْ ) إلى (فَعُول ) يعنى أحذف الحرف الأخير أو ( فَعُو) بحذف حرفين

    الترجمة :

    مثال بسيط جداً أغنية

    غرامك مزيف ... ضميرك عدم

    //5/5 ... //5/5 .... //5/5 ... //5

    فَعُولَنْ ... فَعُولَنْ .... فَعُولَنْ .... فَعُو


    قياساً على كدا باقى الأغنية كلها نفس الوزن

    مثال تانى :

    إذَا مَرَّ يَومٌ و لمْ أَتَذَكَّر ..................... بِهِ أَنْ أَقُولَ صَبَاحُكِ سُكَّرْ

    //5/5 ...//5/5 ...//5/... //5/5 ****. //5/5 ...//5/ .. //5/ ... //5/5

    (إذَا مَرْ)(رَ يَومن)(وَ لمْ أَ)(تَذكَْكَرْ )..(بِهى أَنْ)(أَقُولَ)(صَبَاحُ) (كِ سُكْكََرْ)


    ممكن تكملوا تقطيع باقى القصيدة عشان تآخدوا على الإيقاع بتاع البحر دا

    فلا تحزني من ذهولي وصمتي ..
    ولا تحسبي أن شيئا تغير ..

    فحين انا لا اقول أحبك ..
    فمعناه أني أحبك أكثر ..
    ...
    اذا ماجلستي طويلا أمامي ..
    كمملكة من عبير ومر مر ..

    واغمضت عن طيباتك عيني ..
    وأهملت شكوى القميص المعطر ..

    فلا تنعتي بموت الشعور ..
    ولا تحسبي أن قلبي تحجر..

    أحبك فوق المحبة لكن..
    دعيني أراك كم اتصور..



    Good luck
    ....

    ...................
    بعد كدا معانا البحر
    الكامل

    برضه بيتكون من تفعيلة واحدة بتتكرر و هى :

    مُتَــفَــاعِلُــنْ .. مُتَــفَــاعِلُــنْ .. مُتَــفَــاعِلُــنْ .. مُتَــفَــاعِلُــنْ ..

    ///5//5 .... ///5//5 .... ///5//5 .... ///5//5 ....

    متحرك _ متحرك _ متحرك _ ساكن _ متحرك _ متحرك _ ساكن

    و ممكن الحرف التانى يكون ساكن

    فتكون :
    مُتْــفَــاعِلُــنْ

    /5/5//5 ..

    الترجمة بقى :

    وَ أَسِيْرُ فى دُنْيَا المَشاعِرِ حالِمَاً ... غَرِدَاً و تِلْكَ سعادة الشُّعَرَاءِ

    ///5//5 .... /5/5//5 ...///5//5 ...... ///5//5 ..///5//5 ...///5/

    (وَ أَسِيْرُ فى)(دُنْيَا المَشَا)(عِرِ حَالِمَن) .. ... مُتَــفَــاعِلُــنْ .. مُتْــفَــاعِلُــنْ .. مُتَــفَــاعِلُنْ

    (غَرِدَن وَ تِلْ)(كَ سَعَادةُ الشْ)(شُعَرَاءِ).... مُتَــفَــاعِلُنْ .. مُتْــفَــاعِلُــنْ.. مُتْــفَــاعِ



    *** يجوز هنا القافية تيجى منقوصة بس لو عملتها كدا باقى القصيدة يكون زيها

    مثال تانى :

    سَأَعيْشُ رَغمَ الدَّاءِ وَ الأَعْدَاءِ ........ كَالنِّسْرِ فَوقَ القَمَّةِ الشَّمَّاءِ

    ///5//5 .. /5/5//5 .... /5/5/ ................ /5/5//5 ... /5/5//5 ../5/5/

    (سَأَعيْشُ رَغ)(مَ الدْدَاءِ وَ ال)(أَعْدَاءِ) ... مُتَــفَــاعِلُــنْ .. مُتْــفَــاعِلُــنْ .. مُتْــفَــاعِ

    (كَالنْنِسْرِ فَو)(قَ القَمْمَةِ الشْ)(شَمْمَاءِ ) ... مُتَــفَــاعِلُــنْ .. مُتْــفَــاعِلُــنْ .. مُتْــفَــاعِ



    ممكن بقى تجربوا التقطيع على القصيدة دى :

    سأغير التقويم لو أحببتني
    أمحو فصول أو أضيف فصولا
    وسينتهي العصر القديم على يدي
    وأقيم عاصمة النساء بديلا
    ملك أنا لو تصبحين حبيبتي
    أغزو الشموس مراكب و خيولا
    لا تخجلي مني فهذه فرصتي
    لأكون بين العاشقين رسولا


    .................

  5. #5
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي

    مجهود رائع تشكري عليه جدا يا دوك ..

    منتظرين البقية ..


  6. #6
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Aug 2011
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    1,631

    افتراضي

    جميل يا د آية .. استمري


  7. #7
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jan 2011
    المشاركات
    434

    افتراضي

    مجهود رااااااااااااائع
    والاحلى اغنيه كاظم




  8. #8
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    723

    افتراضي

    الموضوع مهم جداً و فرق معايا شخصياً جداً .. بس للأسف حاسة إنى بكلم نفسى
    مش عارفة أكمل و لا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    طب اللى فات مفهوم حد يطمنى ؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. #9
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي

    يا ريت حضرتك تكملي إذا أمكن يا دوك ..



  10. #10
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    723

    Smile

    بحر الوافر

    دى بقى تفعيلتها

    مــفـاعلتن .. مـفاعــلتن .. فعولن

    //5///5 .... //5///5 .... //5/5

    و ممكن كمان أسكن اللام فى مفاعلَتن ( //5///5) فتبقى مفاعلْتن ( //5/5/5)

    فيه حاجة بقى إسمها مجزوء الوافر بإنى بشيل ( فعولن ) اللى فى الآخر و بشتغل على ( مفاعلتن ) و بكررها

    مثال بقى :
    أحب الريح إن هبَّت شمالا .... و أحسدها إذا هبَّت جنوبا
    أيصبر عاشقٌ هجر الحبيبِ .... أحنَّ فؤاده شوقاً عجيبا

    أحبُّ الريح إن هبت شمالاً

    أحبْ بُالري / ح إن هبْ بَت / شمالن
    //5/5/5 ....... //5/5/5 ...... //5/5
    مــفـاعلْتن .. مـفاعــلْتن .. فعولن

    و أحسدها إذا هبت جنوباً

    و أحسدها / إذا هبْ بَت / جنوبن
    //5///5 ..... //5/5/5 .... //5/5
    مــفـاعلَتن .. مـفاعــلَتن .. فعولن

    أيصبر عاشقٌ هجر الحبيب

    أيصبر عا / شقن هجرال / حبيبى
    //5///5 ..... //5/5/5 ...... //5/5
    مــفـاعلَتن .. مـفاعــلَتن .. فعولن

    أحن فؤاده شوقاً عجيباً

    أحنْ نَ فؤا / دهو شوقن / عجيبن
    //5///5 ..... //5/5/5 ...... //5/5
    مــفـاعلَتن .. مـفاعــلَتن .. فعولن
    ...

    مثال بقى على مجزوء الوافر :

    أحبينى بلا عقدٍ و ضيعى فى خطوط يدى
    أنا تشرين شهر الريح و البرد
    أنا تشرين فاسحقنى كصاعقةٍ على جسدى

    أحــبِّـــــينى بلا عقدٍ و ضيعى فى خطوط يدى


    أحبْ بِينى / بلا عقدن / وضيعى فى / خطوط يدى
    //5/5/5 ...... //5///5 ..... //5/5/5 ...... //5///5

    أنا تشرين شهر الريح و البرد

    أنا تشري / ن شهر الري / ح و البردى
    //5/5/5 ..... //5/5/5 ...... //5///5

    أنا تشرين فاسحقنى كصاعقةٍ على جسدى


    أنا تشري / ن فاسحقنى / كصاعقتن / على جسدى
    //5/5/5 ..... //5/5/5 ..... //5///5 ...... //5///5

    كدا خلص بحر الوافر و المجزوء بتاعه

    ..................

    بحر المتدارك


    دا اللى وضع أسسه الأخفش التفعيلة بتاعته فيها لعب كتير لأنها ممكن تكون

    فـــاعـــلن فـــاعلن فــــاعــــلن ( / 5// 5 )
    أو تبقى زى الخبب (فــعِِــلــن ) أو بتسكين العين ( فعْــــلــــــن )

    بس بيفرقها عن الخبب مجزوء التفعيلة الخببية ( لن ) ( / 5) اللى قلناه قبل كدا

    مثال :

    حيـْران القلب معذبهُ ................. مقروح الجفن مسهَّـدهُ

    حيرا / ن القل / ب معذْ / ذبهو / ...... مقرو / ح الجف / ن مسهْ / هدهو
    فعْــلـن _ فعْــلـن _ فعِــلـن _ فعِــلـن ...... فعْــلـن _ فعْــلـن _ فعِــلـن _ فعِــلـن
    / 5/ 5 _ / 5/ 5 _ /// 5_ /// 5...... / 5/ 5_ / 5 / 5 _ /// 5 _ /// 5

    بيـني في الحب وبينك ما *** لا يقدر واشٍ يفسدهُ

    بينى / فى الحبْ / بِ و بي /نك ما .. لا يق / دروا / شن يف / سدهو
    فعْــلـن _ فعْــلـن _ فعِــلـن _ فعِــلـن ...... فعْــلـن _ فعِــلـن _ فعْــلـن _ فعِــلـن
    / 5 / 5 _ / 5 / 5_ ///5_ /// 5...... / 5/ 5_ /// 5_ / 5/ 5_ /// 5

    مثال تانى :

    اسخري يا حياه *** قهقهي يا غــيوب

    اسخرى / يا حياه / قهقهى / يا غيوبْ
    فاعلن / فاعلن / فاعلن / فاعلن
    / 5 // 5_ / 5// 5_ / 5 // 5 _ / 5// 5
    الـصبا لـن اراه *** والهوى لن يؤوب

    الصْ صبا / لن أراهْ / و الهوى / لن يؤوبْ

    فاعلن / فاعلن / فاعلن / فاعلن
    / 5 // 5 _ / 5 // 5_ / 5 // 5 _ / 5 // 5

    مثال تالت فى شعر تفعيله للشاعر أمل دنقل :

    لا تصالحْ! ..ولو منحوك الذهب
    أترى حين أفقأ عينيك
    ثم أثبت جوهرتين مكانهما..
    هل ترى..؟
    هي أشياء لا تشترى..:

    لا تُصَا / لِحْ وَلَو / مَنَحُو / كَ الذَهَبْ
    أَتُرَى / حِيْنَ أَفْ / قَأُ عَي / نَيْكَا
    وَ أُثَبْ / بِتُ جَو/ هَرَتَي/ نِ مَكَا/ نَهُمَا..
    هَلْ تَرَى/
    هِي أَشْ / يَاءن / لَا تُشْ / ترى..

    ..........

    دا فيه كل حاجة فاعلن و فعِلن و فعْلن
    .........
    كدا خلص المتدارك

    ............................
    يارب يكون الكلام مفهوم و سهل

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •