صفحة 10 من 22 الأولىالأولى ... 8910111220 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 100 من 211

الموضوع: تساؤلات...وجواب واحد

  1. #91
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    at a home of my dreams
    المشاركات
    1,961

    افتراضي

    حضرتك الأدرى بطبيعة الكتابات أو الخواطر

    حضرتك وضحتي إنها مشاعر طيبة ... يبقة تمام
    لكن ماينفعش الكلام يكون لمشاعر شاب وفتاة مثلا ، لأنه وقتها هيدخل في الجانب المحرم


    معلش سؤال تاني يا دكتور
    والله انا مش قصدي جدال
    لكن عاوزة اوصل لحكم محدد وشبه تأكيدي لان الموضوع يهمني جداً

    يعني لو الكلام بيوصف مشاعر - لكن لا تستند لمشاعر شاب او فتاة في الواقع- يبقا ايه حكمه؟؟
    يعني انا كنت بقرأ غزل عفيف للامام علي ابن ابي طالب -كرم الله وجهه- في سيدة نساء اهل الجنه - فاطمة الزهراء ابنة اشرف الخلق-
    انا قصدي ان الكلام - وان كان غزل عفيف - فهو غير موجه لحرام في الواقع - اما للزوج او الزوجة او لشخصية خيالية-


    وجزاك الله كل الخير يا دكتور على الافادة
    وجعله الله في ميزان حسناتكم ان شاء الله

  2. #92
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    الله يكرمك يا رامى

    كنت حزين لما رجعت ولقيت الموضوع ده بالذات إختفى

    الحمد لله

    بالنسبة لموضوع الشعر دوت النصيحة إن حضرتك تتجنبيه فى المواضيع دى

    لانها لا تنفع فى الدين بشئ وإن كانت جائزة مالم تحوى أى كلام محرم زى ما قال لحضرتك دكتور رامى

    ولنا مثلا قول نبينا

    عن ‏ ‏البراء ‏ ‏رضي الله عنه ‏ ‏قال ‏
    ‏رأيت النبي ‏ ‏ ‏ ‏يوم ‏ ‏الخندق ‏ ‏وهو ينقل التراب حتى ‏ ‏وارى ‏ ‏التراب شعر صدره وكان رجلا كثير الشعر وهو ‏ ‏يرتجز ‏ ‏برجز ‏ ‏عبد الله

    ‏اللهم لولا أنت ما اهتدينا

    ‏ولا تصدقنا ولا صلينا

    ‏فأنزلن سكينة علينا

    ‏وثبت الأقدام إن لاقينا

    ‏إن الأعداء قد بغوا علينا

    ‏إذا أرادوا فتنة أبينا ‏

    يرفع بها صوته ‏


    مممممم



  3. #93
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    at a home of my dreams
    المشاركات
    1,961

    افتراضي

    بالنسبة لموضوع الشعر دوت النصيحة إن حضرتك تتجنبيه فى المواضيع دى

    لانها لا تنفع فى الدين بشئ وإن كانت جائزة مالم تحوى أى كلام محرم زى ما قال لحضرتك دكتور رامى
    جزاك الله كل خير يا دكتور

    وشكراً لنصيحة حضرتك


  4. #94
    Co-Admin
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    4,032

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N00R EL _SHAMS مشاهدة المشاركة
    طب لو كان الطفل فعلا نسب للعائله وخلاص عرف ان دى عيلته وتعامل معاها على انها كده

    والكل بقى بيتعامل معاه على انه من العيله ... الحل يكون ايه

    وجزاكم الله خيراا ع الرد
    بصراحة لا أعلم ..
    حضرتك ممكن تسألي حد من أهل العلم في النقطة ديه

    جزاكم الله خيرا مثله

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة
    الله يكرمك يا رامى

    حمد لله على السلامة يا شبند

    زمانك سافرت تاني أصلا

  5. #95
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    mansoura
    المشاركات
    827

    افتراضي

    جزاكم الله خيرا دكتور احمد ودكتور رامى
    انا عندى سؤال ما هو حكم زيارة النساء للقبور مع العلم (بانه اثناء الزيارة لا تفعل اى فعل من المحرمات او البدع وستكتفى بالقاء السلام والدعاء للميت كما علمنا رسول الله ) وهل يعلم الميت من يزوره؟
    طيب وماذا عن قراءة القران للميت وذلك ليس عند القبر على روحه كما يقول البعض ولكن اقصد مثلا قراءة ختمة فى البيت كما نقرا واخذ النية فى وهب ثوابها للميت هل يجوز ذلك ام لا؟
    وجزاكم الله خيرا كثيرا

  6. #96
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    جزاكم الله مثله

    ما هو حكم زيارة النساء للقبور مع العلم (بانه اثناء الزيارة لا تفعل اى فعل من المحرمات او البدع وستكتفى بالقاء السلام والدعاء للميت كما علمنا رسول الله
    يجوز بل مستحب

    لقوله

    كنت قد نهيتكم عن زيارة القبور الا فزوروها

    ولأثر عائشة رضى الله عنها

    أن أخر أمر النبى بزيارة النساء للقبور


    وهل يعلم الميت من يزوره؟
    لم يرد على ذلك نص

    وممكن نقرأ المشاركة دى


    من هنا

    طيب وماذا عن قراءة القران للميت وذلك ليس عند القبر على روحه كما يقول البعض ولكن اقصد مثلا قراءة ختمة فى البيت كما نقرا واخذ النية فى وهب ثوابها للميت هل يجوز ذلك ام لا؟
    الجواب بإذن الله

    من هنا


    وجزاكم الله مثله وبارك فيكم



  7. #97

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    السلام عليكم

    بالنسبه لصلاه الجماعه لو انا دالخه مسجد وفيه صلاه جماعه وعايزه اصلى معاهم
    ينفع انى ادخل فـ الصلاه معاهم بدون ما اعرف هما صلوا كام ركعه؟


    ولو دخلت ادخل عادى وهما على اى حال.. قعود ..سجود ..ركوع ..او بين السجديتن عادى ؟

    ولو دخلت مثلا بعد ما قراوا الفاتحه وملحقتش اقراها معاهم يدوب قرات السوره.. كده تعتبر الركعه فاتتنى والمفروض انى اقضيها بعد ما الامام يسلم ؟ولا المفروض انى اقضى مافتنى بس بمعنى ان بعد التسليم اقوم واقرا الفاتحه بس وبعدين اسلم ؟


    ولو فاتتنى ركعه والمفروض انى اصليها بعد ما الامام يسلم وسلمت معاهم ونسيت ينفع انى اصليها لوحدها وبعدين اسجد سجدتين سهو ولا اعيد الصلا من تانى ؟



    وبردو لو فاتتنى ركعه المفروض انى اقول التشهد الاخير معاهم كامل ولا اقف عند حته معينه واصلى الركعه الى فاتتنى بعد ما الامام يسلم ؟


    ولو فاتنى بقى اى ركن فى الصلاه المفروض انى اختم بالتشهد حتى لو كنت قلته مع الامام ولا اقضى ما فاتنى واسلم على طول ؟



    ارجو من حضرتك توضيح كل الامور المتعلقه بصلاه الجماعه
    وربنا يجازيك خير
    ويجعله فـ ميزان حسانتك

  8. #98
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    السلام عليكم


    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


    لو انا دالخه مسجد وفيه صلاه جماعه وعايزه اصلى معاهم
    ينفع انى ادخل فـ الصلاه معاهم بدون ما اعرف هما صلوا كام ركعه؟


    يجوز مع ظن الأقرب

    يعنى لو داخل بعد الظهر ابنى على الأقرب إنهم غالبا بيصلوا الظهر ولو ظهر العكس فلا شئ


    وبالنسبة لعدد ركعاتهم

    مش هيفرق أصلى معاهم عادى وبعد ما يسلموا أحسب انا لحقت معاهم أد إيه وكمل الباقى

    يعنى مثلا كانوا هما فى الركعة الرابعة ودخلت معاهم فأصبحت الاولى بالنسبالى

    لما هما يسلموا بقى فاضلى تلاتة أكملهم وأسلم ..


    ولو دخلت ادخل عادى وهما على اى حال.. قعود ..سجود ..ركوع ..او بين السجديتن عادى ؟



    فى أى حال بل يستحب إنى أدخل فى أقرب وقت ألحق فيه حتى لو كانوا فى أخر سجدة فى الركعة ومتأكد إنهم هيقوما مستناش لغايط لما يقومو وأدخل

    بل أدخل علطول

    ولكن

    المهم بقى طريقة الدخول( أخونا رامى كان بينها فى موضوع الصلا )

    وهو نفترض مثلا أنا لحقتهم فى السجود أدخل إزاى

    أقف الاول وبعدين أكبر تكبيرة الاحرام وأضع يدى على صدرى واطمئن ثانية كدا ( على الرغم ان الباقين ساجدين )

    وبعدين أكبر تكبيرة تانية (انتقالية )

    وأنزل اسجد معاهم

    لكن لو كبرت تكبيرة واحدة ونزلت علطول معاهم دا خطأ كبير لأنى بكدا فوت تكبيرة الاحرام الى هى ركن من أركان الصلاة والبعض بيبطل الصلاة بالكامل لو دخل علطول ولكن هنا طبعا عذر بالجهل لالى ما يعرفش عفا الله عن الجميع



    ولو دخلت مثلا بعد ما قراوا الفاتحه وملحقتش اقراها معاهم يدوب قرات السوره.. كده تعتبر الركعه فاتتنى والمفروض انى اقضيها بعد ما الامام يسلم ؟



    اولا

    الركعة بتدرك حتى ولو بالركوع

    يعنى حتى لو لحقتهم فى الركوع وفاتنى القيام كله بالفاتحة تعتبر الركعة الاولى كدا اتحسبت وما تتعدش


    ثانيا

    لو دخلت الصلا ولقيت الامام قرأ الفاتحة وبيقرأ فى السورة مسبش الفاتحة

    بل أقرأها بتجوز يعنى بسرعة

    تمام


    ولو فاتتنى ركعه والمفروض انى اصليها بعد ما الامام يسلم وسلمت معاهم ونسيت ينفع انى اصليها لوحدها وبعدين اسجد سجدتين سهو ولا اعيد الصلا من تانى ؟


    لأ تمام كدا

    اجيب الركعة والسهو ومعدش تانى

    دا فى حالة لو انا لسة فى مكانى ومخرجتش من المسجد

    لكن مثلا لو خرجت ورحت الشغل واتحركت وبعد كدا افتكرت يبقى اعيد الصلا كلها



    و فاتتنى ركعه المفروض انى اقول التشهد الاخير معاهم كامل ولا اقف عند حته معينه واصلى الركعه الى فاتتنى بعد ما الامام يسلم ؟


    لأ اكمل التشهد للاخر معاهم اتباعا للامام وبعد كدا اجيب الى فايتنى


    ولو فاتنى بقى اى ركن فى الصلاه المفروض انى اختم بالتشهد حتى لو كنت قلته مع الامام ولا اقضى ما فاتنى واسلم على طول ؟


    مش فاهم الجزئية دى


    هو الكلام ممكن ميكنش واضح ممكن نفسر أكتر

    ربنا يبارك فى حضرتك

    سب


  9. #99

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    تمام اوى

    الركعة بتدرك حتى ولو بالركوع

    يعنى حتى لو لحقتهم فى الركوع وفاتنى القيام كله بالفاتحة تعتبر الركعة الاولى كدا اتحسبت وما تتعدش
    يعنى لو لحقتهم فـ الركوع يبقى كده مش فاتتنى الركعه ...كويس اوى

    طب لو لحقتهم فـ السجود يبقى كده فاتتنى الركعه صح؟والمفروض انى اعديها كامله بسجودها ؟


    لأ تمام كدا

    اجيب الركعة والسهو ومعدش تانى

    دا فى حالة لو انا لسة فى مكانى ومخرجتش من المسجد

    لكن مثلا لو خرجت ورحت الشغل واتحركت وبعد كدا افتكرت يبقى اعيد الصلا كلها
    حصلت معايا وكنت لسه فـ المسجد وعدت الصلا كلها من تانى
    ودا لانى اتكلمت مع واحده صاحبتى فعادى ولا كان ممكن اصلى الركعه الى فاتتنى حتى لو كنت اتكلمت مع حد؟

    مش فاهم الجزئية دى


    هو الكلام ممكن ميكنش واضح ممكن نفسر أكتر
    اقصد انى مثلا فاتتنى ركعه وخلاص المفروض انى اعيدها بعد ما الامام يسلم

    لما اجى اعيد بقى الركعه دى اسلم على طول بعد السجود ولا اقول التشهد كامل من تانى ؟

    ياريت اكون وضحت السؤال اكتر

    ــــــــــــــــــ

    وجزاكم الله خيرا كثيرا ونفع بكم

    ربنا يكرمك ياارب

    شكرا جزيلا

  10. #100

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    يجوز مع ظن الأقرب

    يعنى لو داخل بعد الظهر ابنى على الأقرب إنهم غالبا بيصلوا الظهر ولو ظهر العكس فلا شئ
    lممممم
    معلش مش فاهمه الحته دى

    يعنى ايه لو ظهر العكس

    ارجو من حضرتك توضيح اكتر

    وجزاكم الله خيرا

صفحة 10 من 22 الأولىالأولى ... 8910111220 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •