صفحة 9 من 22 الأولىالأولى ... 789101119 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 81 إلى 90 من 211

الموضوع: تساؤلات...وجواب واحد

  1. #81
    Co-Admin
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    4,032

    افتراضي

    السلام عليكم

    أستأذن بالرد على السؤال الأخير

    أخونا أحمد شبند في الجيش ربنا يوفقه لكل خير يارب

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amira مشاهدة المشاركة
    بسـم الله الرحمـن الرحــيم

    " وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ (224) أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ (225) وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ (226) "
    سورة الشعراء

    المقصود من الآيه دى ان الشعر عموما حـرام ؟؟


    الشعر ليس من المحرمات بل هو مباح إن كان في عموم الخير
    ومحرم إن دعا إلى حرام أو احتوى بين أبياته على محرم الكلام

    وقد كان الشعر والشعراء على زمن النبي
    كحسان بن ثابت رضي الله عنه وغيره من الصحابة والتابعين

    أما الآيات السابق ذكرها فسياقها لم يكتمل بعد
    والآية التالية لها مباشرة بها الاستثناء

    وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ (224)
    أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ (225)
    وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ (226)
    إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا ۗ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ (227)


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amira مشاهدة المشاركة
    فى سور زى مثلا سورة مريم وسورة السجده... بيبقى فيهم سجده فى نص السورة
    المفروض السجده دى لما نوصل لها فى القراءه او الحفظ او التسميع نسجد حتى لو مش لابسه الحجاب ؟؟
    جـــزاكم الله خــيراً ونفــع بكم

    السجدة تكون عند التلاوة
    أما الحفظ أو التسميع فهما مقام تعليم وليس مقام تلاوة ولا يلزم السجود فيه
    ( أنا لما أحفظ آية فبكررها كذة مرة .. مش هسجد كل مرة )
    ( ولو بسمع قدر كبير على شيخ مثلا مش هنسجد مع بعض كل شوية )

    أما الحجاب ..
    لا حرج من السجود للتلاوة بغير حجاب لأن سجود التلاوة ليس له حكم الصلاة
    ولا يشترط فيه الطهارة أو استقبال القبلة

    وإنما هو خضوع لله سبحانه وتقرب إليه مثل بقية الأذكار وأفعال الخير


    """(( الصواب لا يشترط، سجود التلاوة خضوعٌ لله مثل التسبيح، والتهليل، لا يشرع فيه سجود الصلاة هذا هو الصحيح، فلها أن تسجد وللرجل أن يسجد، وهو على غير وضوء، ولها أن تسجد وهي مكشوفة الرأس؛ لأنه خضوع لله مثل ما تقرأ القرآن، وتسبح، وتهلل، وهي مكشوفة الرأس، لا حرج عليها في ذلك، هذا هو الصواب، وثبت عن ابن عمر -رضي الله عنهما- أنه كان يسجد وهو على غير طهارة ))""" لفضيلة الإمام عبد العزيز بن باز رحمه الله وطيب ثراه



    وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضاه

  2. #82
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي بن سعد مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

    أستأذن بالرد على السؤال الأخير
    وعليـكم السلام ورحمة الله
    أخونا أحمد شبند في الجيش ربنا يوفقه لكل خير يارب
    اللهـم آميـــن
    وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضاه
    اللهم آميـــن
    شكــراً على الـرد
    جــــزاك الله خـيراً ..ربنا يكرمك

  3. #83

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله

    بالنسبه لتبنى طفلـ/ـة حرام ولا حلال"وخاصه لو كانت الام مش بتنجب "؟؟



    الصواب لا يشترط، سجود التلاوة خضوعٌ لله مثل التسبيح، والتهليل، لا يشرع فيه سجود الصلاة هذا هو الصحيح، فلها أن تسجد وللرجل أن يسجد، وهو على غير وضوء، ولها أن تسجد وهي مكشوفة الرأس؛ لأنه خضوع لله مثل ما تقرأ القرآن، وتسبح، وتهلل، وهي مكشوفة الرأس، لا حرج عليها في ذلك، هذا هو الصواب، وثبت عن ابن عمر -رضي الله عنهما- أنه كان يسجد وهو على غير طهارة ))""" لفضيلة الإمام عبد العزيز بن باز رحمه الله وطيب ثراه
    هو يجوز تلاوة القران من المصحف بدون طهاره او بكشف الراس ؟

    ولا حضرتك تقصد تلاوه عن ظهرقلب ؟


  4. #84
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    الدولة
    *في رحاب القرآن*
    المشاركات
    2,365

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N00R EL _SHAMS مشاهدة المشاركة


    هو يجوز تلاوة القران من المصحف بدون طهاره ؟


    نفس السؤال ده كنت عايز اسأله
    بس كنت هقول المقصود بالطهاره في الاية دي ايه :

    " لا يمسه إلا المطهرون "

  5. #85
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    at a home of my dreams
    المشاركات
    1,961

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

    زي ما تكرم دكتور رامي وزي ما سمعت من الشيخ مصطفى العدوي
    ان الشعر حكمه حكم باقي الكلام
    حلاله حلال وحرامه حرام
    طيب كده الكلام هنحاسب على نيتنا فيه

    انا احيانا بكتب ابيات من الشعر او بعض الخواطر - ربنا يحاسبني اذا كانت نيتي فيهم غير سليمة -
    احيانا بكتب عن الغزل العفيف اللي هو وصف مشاعر طيبة وبس
    ما قصدتش بيهم اغضاب الله ابداً
    قمت بنشر بعض منها على المنتدى وفي اماكن اخرى على النت

    بس انا دلوقتي مش قادرة احكم
    اللي بكتبه دي يندرج تحت قسم حلال الكلام ام حرامه

    ولو مت وجود كتاباتي دي تبقا سيئات جارية ليّ؟

  6. #86
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    السلام عليكم

    معلش سؤال ومحتاجه رد بسرعه عليه الله يكرمكم

    لو واحده توفت بعد آذان الظهر بساعه مثلا يعنى وقت صلاه الظهر لسه شغال ...لكن اللى توفت دى توفت من غير ما تصلى الظهر لانها كانت بره بيتها

    دلوقت بقى الفرض ده تتحاسب عليه انها مصلتوش؟
    وكمان ينفع حد يصليه بدالها ولا لا ؟

    جزاكم الله خيراً

    اللهم ارحم جميع موتى المسلمين

  7. #87
    Co-Admin
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    4,032

    افتراضي

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N00R EL _SHAMS مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

    بالنسبه لتبنى طفلـ/ـة حرام ولا حلال"وخاصه لو كانت الام مش بتنجب "؟؟
    التبني إذا كان بمعنى نسبة الطفل ( اسماً ) إلى العائلة فهو حرام لقوله تعالى في سورة الأحزاب
    ﴿ادْعُوهُمْ لآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ﴾
    والتحريم هنا لحفظ الأنساب

    أما إن كان التبني بمعنى الرعاية والتربية من غير ادعاء نسب
    فهو أمر مشروع وفيه أجر كبير إن شاء الله



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N00R EL _SHAMS مشاهدة المشاركة
    هو يجوز تلاوة القران من المصحف بدون طهاره او بكشف الراس ؟

    ولا حضرتك تقصد تلاوه عن ظهرقلب ؟

    عموما مسألة مسك المصحف بغير وضوء محل خلاف بين أهل العلم
    والأولى طبعا الوضوء

    أما التلاوة غيبا ( عن ظهر القلب ) دون وضوء أو كشف الرأس للنساء أثناء التلاوة فلا حرج فيها إن شاء الله


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_fouda2 مشاهدة المشاركة
    نفس السؤال ده كنت عايز اسأله
    بس كنت هقول المقصود بالطهاره في الاية دي ايه :

    " لا يمسه إلا المطهرون "
    تفسير الآية ديه واسع جدا يا عبد الرحمن واختلف فيه أهل التفسير

    ومن بعض أقوال المفسرين أن المقصود بالمطهرين هم الملائمة
    والهاء في الفعل ( يمسه ) تعود على الكتاب المكنون أو اللوح المحفوظ وهو موجود في السماء فقط

    فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (79)


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr\MSHMSH مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

    زي ما تكرم دكتور رامي وزي ما سمعت من الشيخ مصطفى العدوي
    ان الشعر حكمه حكم باقي الكلام
    حلاله حلال وحرامه حرام
    طيب كده الكلام هنحاسب على نيتنا فيه

    انا احيانا بكتب ابيات من الشعر او بعض الخواطر - ربنا يحاسبني اذا كانت نيتي فيهم غير سليمة -
    احيانا بكتب عن الغزل العفيف اللي هو وصف مشاعر طيبة وبس
    ما قصدتش بيهم اغضاب الله ابداً
    قمت بنشر بعض منها على المنتدى وفي اماكن اخرى على النت

    بس انا دلوقتي مش قادرة احكم
    اللي بكتبه دي يندرج تحت قسم حلال الكلام ام حرامه

    ولو مت وجود كتاباتي دي تبقا سيئات جارية ليّ؟
    حضرتك الأدرى بطبيعة الكتابات أو الخواطر

    حضرتك وضحتي إنها مشاعر طيبة ... يبقة تمام

    لكن ماينفعش الكلام يكون لمشاعر شاب وفتاة مثلا ، لأنه وقتها هيدخل في الجانب المحرم

    والكلام أو المشاركات أو الكتابات المسجلة في أي مكان عموما ... هيكون بعد الممات حاجة من اتنين

    - لو الكلام مفيد أو علم أو أشعار راقية لم يُبتغى بها سوء فهو حسنات جارية إن شاء الله
    - ولو الكلام غير ذلك أو كتابات شابها بعض من سوء النية فهو سيئات جارية - أعاذنا الله منها -


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amira مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

    معلش سؤال ومحتاجه رد بسرعه عليه الله يكرمكم

    لو واحده توفت بعد آذان الظهر بساعه مثلا يعنى وقت صلاه الظهر لسه شغال ...لكن اللى توفت دى توفت من غير ما تصلى الظهر لانها كانت بره بيتها

    دلوقت بقى الفرض ده تتحاسب عليه انها مصلتوش؟
    وكمان ينفع حد يصليه بدالها ولا لا ؟

    جزاكم الله خيراً

    اللهم ارحم جميع موتى المسلمين
    اللهم آمين

    أول شيء لا يصح أداء الصلاة لشخص آخر

    أما بالنسبة لسؤال حضرتك
    إن اللي توفت كانت برة البيت وقت الوفاة وكانت أثناء وقت صلاة الظهر
    وإنها مالحقتش تصلي الظهر لأنها كانت برة البيت

    والله أعلم أحسبها معذورة لسبب
    وهو أن صلاة المرأة في بيتها أفضل ( كما ورد عن النبي ) وهي كانت خارج المنزل أثناء الوفاة




    كتب الله لنا جميعا حسن الخاتمة

    الله أسأل أن يرحم أبي وجميع موتى المسلمين
    وأن يجمعنا بهم في أعلى جنات النعيم مع سيدنا وشفيعنا

  8. #88
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي بن سعد مشاهدة المشاركة
    اللهم آمين

    أول شيء لا يصح أداء الصلاة لشخص آخر

    أما بالنسبة لسؤال حضرتك
    إن اللي توفت كانت برة البيت وقت الوفاة وكانت أثناء وقت صلاة الظهر
    وإنها مالحقتش تصلي الظهر لأنها كانت برة البيت

    والله أعلم أحسبها معذورة لسبب
    وهو أن صلاة المرأة في بيتها أفضل ( كما ورد عن النبي ) وهي كانت خارج المنزل أثناء الوفاة




    كتب الله لنا جميعا حسن الخاتمة

    الله أسأل أن يرحم أبي وجميع موتى المسلمين
    وأن يجمعنا بهم في أعلى جنات النعيم مع سيدنا وشفيعنا
    اللهــم آميـــــن

    جــزاكم الله خيــراً

  9. #89
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    الدولة
    *في رحاب القرآن*
    المشاركات
    2,365

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي بن سعد مشاهدة المشاركة
    تفسير الآية ديه واسع جدا يا عبد الرحمن واختلف فيه أهل التفسير

    ومن بعض أقوال المفسرين أن المقصود بالمطهرين هم الملائمة
    والهاء في الفعل ( يمسه ) تعود على الكتاب المكنون أو اللوح المحفوظ وهو موجود في السماء فقط

    فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (79)
    تمام يعني فيه تفسير بان الهاء على الكتاب المكنون وفيه تفسير بانها على القرآن عشان الاية اللي قبلهم " بل هو قرآن كريم "

    جزاك الله كل خير

    كتب الله لنا جميعا حسن الخاتمة

    الله أسأل أن يرحم أبي وجميع موتى المسلمين
    وأن يجمعنا بهم في أعلى جنات النعيم مع سيدنا وشفيعنا
    اللهم آمين

  10. #90

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    التبني إذا كان بمعنى نسبة الطفل ( اسماً ) إلى العائلة فهو حرام لقوله تعالى في سورة الأحزاب
    ﴿ادْعُوهُمْ لآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ﴾
    والتحريم هنا لحفظ الأنساب

    أما إن كان التبني بمعنى الرعاية والتربية من غير ادعاء نسب
    فهو أمر مشروع وفيه أجر كبير إن شاء الله
    طب لو كان الطفل فعلا نسب للعائله وخلاص عرف ان دى عيلته وتعامل معاها على انها كده

    والكل بقى بيتعامل معاه على انه من العيله ... الحل يكون ايه

    وجزاكم الله خيراا ع الرد

    -----
    كتب الله لنا جميعا حسن الخاتمة

    الله أسأل أن يرحم أبي وجميع موتى المسلمين
    وأن يجمعنا بهم في أعلى جنات النعيم مع سيدنا وشفيعنا
    اللهم آمين يارب العالمين

صفحة 9 من 22 الأولىالأولى ... 789101119 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •