كويسه اوييييييييييييييييييييييييي
جزاكم الله خيرا
كويسه اوييييييييييييييييييييييييي
جزاكم الله خيرا
شكــــــرا د/ انس ..... ياريت تستمر فى موضوع الترجمه ده
لانه فعلا مفيد جدااااا وبيسهل علينا كتييير
جزاك الله كل خييير
بسم الله الرحمن الرحيم
السؤال الثاني
Intelligence tests & its clinical uses
*اختبارات الذكاء : هي اختبارات مصممة بطريقة معينة للتعرف على مستوى ذكاء الفرد
> نلاحظ ان أول اختبارين مقابلين لأول نوعين من الذكاء اللي في السؤال الأول " بس معكوسين "
> أسماء الاختبارت تتحفظ زي ما هي لانها أسماء مسجلة على مستوى دولي
1- اختبارات أدائية : تقيس القدرة اليدوية و العملية للفرد
2- اختبارات لفظية : تقيس مستوى الذكاء اللفظي و القدرة اللغوية للفرد
3- اختبارات مختلطة : معظم اختبارات و مقاييس الذكاء الموجودة حاليا بتقيس كلا النوعين من الذكاء
- - - - - - - - - - - - - - -
* استخدامات اختبارات الذكاء :
1- أغراض تعليمية : لتصنيف الطلبة حسب مستوى الذكاء و لتحديد التدهور العقلي
" زي فصول المتفوقين الموجودة في بعض المدارس "
2- أغراض وظيفية : لاختيار الموظفين و العمال اللائقين لوظائف معينة
" زي اختباارات كلية الشرطة و الكليات الحربية "
3- قياس مدى التدهور العقلي : نتيجة لأمراض او اصابات في المخ
" زي الأورام اللي ممكن تحصل في المخ أو اصابات نتيجة حوادث "
4- الارشاد العائلي : لقياس مدى التوافق الاجتماعي و العقلي بين المقبلين على الزواج
- - - - - - - - - - - - - - -
كده الحمد لله السؤال التاني خلص ...
ان شاء الله بكره السؤال التالت و اذا امكن يبقى الرابع كمان
بالتوفيق ان شاء الله
ممنونين ليك يادكتور
بسم الله الرحمن الرحيم
السؤال الثالث
" معلش السؤال ده غبي حبتين بس و رخم تلات حبات
بس هنعمله ان شاء الله زي حدوتة او قصة صغيرة ماشية بالتسلسل "
Laws of Classical conditioning
بيتكلم عن ان الفرد بيكون استجابة معينة نتيجة لتعرضه لمؤثر معين
و بيرتبط تكوين هذه الاستجابة بالتعرض لهذا المؤثر
1- القانون الاول : تكوين الاستجابة بتكرار المؤثر مع التدعيم بمؤثر اضافي !!!
* المثال اللي هنمشي بيه طول السؤال ده هو مثال الكلب - أعزكم الله - و الجرس
* لما نرن جرس لكلب قبل تقديم الاكل مباشرة و الكلب بيكون جعان
* التدعيم اللي قلنا عليه هنا هو تقديم الطعام بعد رن الجرس بفترة قصيرة
و في الحالة دي بيكون عندنا مؤثر قابل غير قابل للتعود " الأكل "
مرتبط بيه استجابة غير قابلة للتعود " افراز اللعاب "
* و لما دعمنا المؤثر الغير قابل للتعود ده " الأكل "
بمؤثر اضافي قابل للتعود " صوت الجرس "
اتكون عندنا استجابة قابلة للتعود " افراز اللعاب مقدما حتى قبل تقديم الطعام "
2- القانون الثاني : اختفاء الاستجابة بتكرار المؤثر مع عدم التدعيم بالمؤثر الاضافي !!!
* في نفس المثال السابق ... الاستجابة اللي اتكونت اللي هي افراز اللعاب
ممكن نلغيها تدريجيا عند الكلب ده باننا نديله المؤثر القابل للتعود " صوت الجرس "
بس من غير ما نتبعه بالمؤثر الغير قابل للتعود " الأكل " ...
في الحالة دي الكلب يعرف اننا بنشتغله و يبطل افراز اللعاب لما يسمع الجرس
* الاستجابة القابلة للتعود " افراز اللعاب " اللي لغيناها دي ممكن نستعيدها تاني بسهولة
بطريقة من اتنين :
- اننا ندي للكلب مرة أو مرتين مع التدعيم
- أو اننا ندي للكلب فترة راحة لحد ما ينسى اننا كنا بنشتغله
3- القانون الثالث : تأخير الاستجابة نتيجة تأخير التدعيم !!!
* لما نفضل نرن الجرس للكلب لفترة معينة من غير ما نديله الاكل على طول
الكلب هنا بيتعلم انه يأخر الاستجابة و يستنى لحد ما صوت الجرس يخلص و نديله الاكل
* بمعنى آخر ان الكلب أول ما يسمع الجرس بيكون استجابته على مرحلتين :
- بيجهز نفسه لفترة انتظار طويلة
- يبدأ افراز اللعاب استعدادا للطعام
4- القانون الرابع : التكيف الاختياري نتيجة للتدعيم الاختياري " التمييز " !!!
* لما ندي للكلب الطعام باستمرار بعد مؤثر معين " الجرس "
و مش نديله حاجة بعد مؤثر آخر مختلف " صوت طنين أو أي صوت آخر " ...
* الكلب هنا بيتعلم نوعين من الاستجابة :
- استجابة ايجابية " افراز اللعاب بعد سماع صوت الجرس "
- استجابة سلبية " عدم افراز اللعاب بعد سماع صوت الطنين أو الصوت التاني اللي مش بعده أكل "
و بكده يبقى خلصت حكاية الكلب اللي اتطرش من صوت الجرس
و جاله تخمة من كتر الأكل و مات مسموم في الآخر
![]()
5- القانون الخامس : تعميم المؤثر !!!
* الاستجابة القابلة للتكيف اللتي اتكونت نتيجة لمؤثر معين قابل للتكيف ...
ممكن الفرد يعممها لكل المؤثرات اللي فيها شبه من المؤثر ده
* زي مثلا لو خوفنا طفل بصوت نباح كلب ...
الخوف عند الطفل ده هيكون من جميع الكلاب مش الكلب ده بس
6- القانون السادس : التهيؤ للمؤثر !!!
* بعض المؤثرات بتكون أسهل من غيرها في التكيف ... و ده بيعتمد على عدة عوامل
منها الفرد نفسه و حالته اللي بيستقبل المؤثر بيها و شدة المؤثر و درجة التعود عليه ..... الخ
- - - - - - - - - - - - -
و بكده الحمد لله خلص السؤال الثالث و ان شاء الرحمن نكمل السؤال الرابع النهاردة
نسألكم الدعاء بظهر الغيب
و بالتوفيق ان شاء الله
بجد بارك الله فيك يادكتور أنس وربنا يجعله في ميزان حسناتك
بس سوري يعني انت غلطت لماقلت السؤال غبي ورخم
ده حاجه لسه مخترعولهاش اسم
للأسف مجموعي في التنسيق الداخلي مجابش القسم ده ... دخلت علم نفس
ايه دة يا جماعة أنا أعتقد مادرسناش كلام كدة بالعربي بالمنظر دة ..حضراتكم كان عندكم بالإنجلش ... احنا بالعربي على قدنا
المهم اللي يفهم ... حتى لو باللاوندي
كمل يا دكتور جزاك الله خير ..
و جزاكِ مثله