بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمة....
طبعا كلنا عارفين عنوان الموضوع ده انا جبته منين ؛ده توقيع استاذنا الفاضل دكتور عطا الله ....
بصراحة التوقيع ده تحفة وحكمة مش عادية ابدا ... وكان أحد اسباب عمل الموضوع ده.
والتوقيع ده حالنا كلنا اليوم ...
من مؤسسات علمية لحد دولة كاملة... اللى بيتقدم و بينافس هو اللى بيبقى اسمه ويضع بصمته ويهيمن
اما من يقف فى مكانه محلك سر .... -معتقدا انه يحافظ على مكانه- فى حقيقته متأخر ويتأخر لأن كل من حوله يسير ويتقدمبينما هو يتراجع ويتراجع.....
وعشان شفنا التطوير اللى بيحصل فى كليتنا السنة دى من الأشراف الأكاديمى ولحد الدواليب الجديدةوما بينهما وكل ده تحت البرنامج اللى كليتنا ماشية عليه عشان تعتمد وتبدا تدخل فى المنافسة العالمية...
التطوير اللى بدأ خلانى اعتقد ان كليتنا فى يوم من الأيام هتبقى من الكليات الرائدة فى علم الصيدلة ...
بل من الممكن ان تكون الرائد الأول على الأطلاق.
ولكن مازال الطريق طويلا والأصلاح والتطوير يحتاجان الى صبر واخلاص واستمرار فى العمل بلا كلل .
وكمساهمة متواضعةمنى كان هذا الموضوع......
فى هذا الموضوع سوف استعرض بعض النقاط المهمة لتطوير مادتين اساسيتين هما الكيمياء العضوية والتحليلية.
وايضا بعض النقاط الخاصة بالتطوير بشكل عام .
أولا الكيمياء العضوية الصيدلية :معلومات عامة4-التطبيق العملى للكورس :- التعرف على المجموعات الوظيفية- qualitative analysis- العضوية.
- مدة الكورس 5 semesters
- تقسيمات الكورس semesterللفرقة الأعدادية واثنان لكل من الفرقة الأولى والثانية.
- أهداف الكورس:- اهداف عملية ذات طابع متقدم :-
The objectives of the Organic Chemistry course are to enable the student to gain an understanding of the following general areas of study:
1.1 The basic principals of organic chemistry concerning structures, nomenclature, preparation, properties and reactions of different organic compounds whether aromatic or heterocyclic. In addition to the mechanistic point of view of many of them.
1.2 Functional group transformations.
1.3 The stereochemical aspects of different reactions and their effects on the outcome of such reactions, on properties or even biological activity of products.
1.4Spectroscopic techniques and their application for structure elucidation of organic compounds.
1.5 Determination of physical constants and chemical identification of unknown organic compounds either single or in mixtures.
Synthesis of organic compounds (one step synthesis).1.6
دى المهارات الأساسية اللى لازم الطالب يكون عارفها بعد انتهاء الكورس -فى العام الثانى-
طب اي بقى المشكلة وليه انا بتكلم فى لموضوع ده طالماالكلام ده كويس وجميل.
أول مشكلة هى التقسيمات
الطالب بيدرش الكيمياء الفراغية -فرع عمره ماسمع عنه فى المرحلة الأعدادية وفى ترم واحد على الرغم انها اساس لعلم فى غاية الأهمية اسمه molecular modeling or molecular docking
و بيدرس المجموعات الوظيفية الأليفاتية فى سنة كاملة والأروماتية والحلقات غير المتجانسة فى سنة واحدة .
طب هو ده معقول !!!
كيمياء الحلقات الغير متجانسة والأروماتية هى اساس الكيمياء الطبية والتصنيع الدوائى وتتاخد فى ترم واحد لكل منهما .. لأوكمان مش لوحدهم ده معاهم فرع فى غاية القوة والخطورة - Spectroscopic techniquesثلاث فروع من الكيمياء العضوية فى غاية الأهمية للصيدلى يتاخدوا فى سنة واحدة بس اكيد اضعف كورس العضوية بشكل كبير وكان ماشى على نسق من كل بستان زهرة ..
والطالب محتاج يدخل متأسس فى الفروع دى كويس جداجدا لأن محدش هيشرح له الأساسيات دى تانى.
واضح ان فى اختلال في توزيع قوة المنهج على الفترة اللى بيتم تدريسه فيها او بمعنى اخر ان فترة الكورس غير كافية ايضا........
طب ازاى نحل الموضوع ده ومن غير ما نزود فترة الكورس !!
بسيطة كل اللى هنعمله ان احنا نحول جزء من المنهج ل interactive course يعنى جزء تفاعلى وطبعا الجزء اللى هنختاره هو جزء المركبات الأليفاتية لأتها كبيرة جدا وبتاخد وقت طويل كمان ما بيكفهاش.
طب يعنى ايه interactive course ؟؟
الطريقة دى بتعتمد على ان الدكتور بيدى اساسيات المنهج وبعدين يخلى الطلاب هم اللى يبحثوا عن التطبيقات
برضه مش واضحة ...طيب for exampleThe studied object is nucleophilic substitution
the student should know the general mechanism of reaction and some specification or exception; so that he can apply it on all aliphatic compound that undergoes this tybe of reaction
يعنى الدكتور مش لازم يدى النوع ده من التفاعلات فى كل مرة بيدرس فيها مركب جديد
يكفى فقط انه يكون شرح القاعدة العامة والحالات الخاصة .
ده كان مجرد مثال ممكن يطبق على اى جزئية أخرى من الكورس.
وبكده نكون ضربنا عصفورين بحجر ؛قللنا الوقت المطلوب وعودنا الطالب على التفكير والبحث .
-وعلى فكرة معظم الناس عندنا فى تانية كانت مذاكرة كورس الحلقات الغير متجانسة بهذه الطريقة -
بس كده احنا بنعذب الطالبلأن هيبقى عليه حمل تقيل شويه طب ازاى نخففه!!
بان احنا نزود كفاءة العملى أكترhow؟؟
طبعا كلنا عارفين ان عملى العضوية قاصر علي التحليل الكمى للمجموعات الوظائفية وتخليق مركبات فى خطوة واحدة.. وده طبعا لأن توفير المواد والأجهزة الازمة للتطبيق على المنهج ستكلف الكلية ثروة طائلة -مستحيل يعنى تتعمل-
هنا يأتى دور التكنولوجيا المتطورة.....