صفحة 7 من 22 الأولىالأولى ... 5678917 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 70 من 211

الموضوع: تساؤلات...وجواب واحد

  1. #61

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    جزاكم الله خيرا د. احمد ود. رامى

    ونفع بكم ...





    حرم على كل مسلم يتيسر له التعامل مع مصرف إسلامي أن يتعامل مع المصارف الربوية في الداخل أو الخارج ،
    إذ لا عذر له في التعامل معها بعد وجود البديل الإسلامي ،
    ويجب عليه أن يستعيض عن الخبيث بالطيب، ويستغني بالحلال عن الحرام .
    .

    خامساً: كل مال جاء عن طريق الفوائد الربوية هو مال حرام شرعاً،
    لا يجوز أن ينتفع به المسلم -مودع المال- لنفسه أو لأحد ممن يعوله في أي شأن من شؤونه، ويجب أن يصرف في المصالح العامة.
    طب مفيش بنوك اسلاميه متاحه غير فيصل الاسلامى وفى مصر "يعنى ممكن تكون مسافه بعيده لاى حد "

    دا ممكن يكون مبرر لاى شخص فى انه يضع امواله فى بنوك ربويه ويتخلص من العائد الربوى عن طرق صرفه فى المصالح العامه وياخد راس ماله فقط ولا مينفعش ؟؟

    بارك الله فيكم ...

  2. #62
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    2,069

    افتراضي

    بسم الله الرحمن الرحيم
    جزاك الله خيرا يا دكتور..............بس معلش ياريت توضيح :-
    هل الميت يتم محاسبته بعد ثلاثة ايام من دفنه ؟
    و هلى تظل روحه فى المكان بعد وفاته مباشرة تسمع و ترى ما يحدث ؟

    و سؤال تانى :- لحظت ان كلمة الربا اتكررت كتير فى كثير من تعاملاتنا ففمكن توضيح للمعنى ده .

  3. #63
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    طب مفيش بنوك اسلاميه متاحه غير فيصل الاسلامى وفى مصر "يعنى ممكن تكون مسافه بعيده لاى حد "

    دا ممكن يكون مبرر لاى شخص فى انه يضع امواله فى بنوك ربويه ويتخلص من العائد الربوى عن طرق صرفه فى المصالح العامه وياخد راس ماله فقط ولا مينفعش ؟؟

    بارك الله فيكم ...
    ان شاء الله دكتور رامى يرد على حضرتك

    هل الميت يتم محاسبته بعد ثلاثة ايام من دفنه ؟
    لم يرد بذلك حديث صحيح

    إنما الوارد هو سؤال القبر

    ويكون بعد دفن الميت مباشرة

    فقد كان رسول الله إذا فرغ من دفن الميت وقف على قبه وقال ( استغفروا لأخيك واسئلوا له التثبيت فإنه الان يسأل )...



    و هلى تظل روحه فى المكان بعد وفاته مباشرة تسمع و ترى ما يحدث ؟
    لا

    بل ان روحه تذهب مع الملائكة وتصعد كما فى الحديث السابق

    أما قضية سماع الموتى من عدمها فهى مسألة خلافية تم مناقشتها فى مشاركة سابقة فى نفس الموضوع

    من هنا


    و سؤال تانى :- لحظت ان كلمة الربا اتكررت كتير فى كثير من تعاملاتنا ففمكن توضيح للمعنى ده .
    الربا فى اللغة يعنى الزيادة

    اخذت ربا

    اى اخذت زيادة

    و بالفعل انتشر الربا جدا مصداقا لقول النبى فى البخارى ومسلم

    يأتي على الناس زمان يأكلون فيه الربا

    قيل : الناس كلهم يا رسول الله ؟

    فقال صلى الله علية وسلم
    من لم يأكله ناله غباره"


    وده كتيب صغير جامع لكثير من صور الربا فى حياتنة المعاصرة

    بعنوان

    من صور الربا فى المعاملات المعاصرة
    إعداد
    دكتور / حسين حسين شحاتة

    الأستاذ بجامعة الأزهر
    خبير استشاري فى المعاملات المالية الشرعية

    حمل من هنا



  4. #64
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    لو حد بيتكلم مع حد عن شخص تانى لا بالخير ولا بالشر يعنى عادى مجرد كلام من غير ما يشتمه او يعيب فى حقه ...دى تعتبر غيبه او نميمه؟؟
    =======
    وكمان
    لو حد شاف حد بيعمل حاجه غلط بيغش مثلا وهو الوحيد اللى شافه المفروض يعمل ايه؟؟
    فى امتحان كان اللى جنبى بتنزل تغش من الورق "غشت الامتحان كله "تحت البنش وشوفتها بس لاننا فى امتحان والوقت يدوب بيقضى .... وكمان مبحبش اتعامل مع الدكتوره اللى فى المعمل ولا مع البنت دى لانى عارفه رد فعلها من قبل مااكلمها مقولتش للدكتوره حاجه ولا كلمت البنت فى حاجه خالص
    جــزاكم الله خيراً

  5. #65
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    لو حد بيتكلم مع حد عن شخص تانى لا بالخير ولا بالشر يعنى عادى مجرد كلام من غير ما يشتمه او يعيب فى حقه ...دى تعتبر غيبه او نميمه؟؟
    فى فرق بين الغيبة والنميمة والبهتان

    الغيبة : ذكر الاخ بما يكره أن يذكر به وفيه هذا الشئ .

    البهتان : ذكر الاخ بما يكره كذبا وافتراء عليه .

    النميمة : نقل كلام الشخص لشخص اخر .

    وفى الباب حديث




    قال : أتدرون ما الغيبة ؟

    قالوا : الله ورسوله أعلم

    قال : ذكرك أخاك بما يكره

    قيل : أفرأيت إن كان فى أخى ما أقول ؟

    قال : إن كان فيه ما تقول فقد أغتبته وإن لم يكن فقد بهته .


    ( يبقى كدا لو ذكرت حد مثلا مدحته دا فلان بسم الله ما شاء الله بيعمل كيت وكيت كدا ليست بغيبة او مثلا قلت انا كنت امبارح عند خالى فلان وقعدت عنده اد كذا دا كلام عادى لكن الغيبة لما اقول فلان عيبه انه بيعمل كذا دا فلان دا كذا حتى لو هو فيه الحاجة دى اما بقى البهتان فدا أعظم وأشد ومن أشد الكبائر )


    حتى يتم النفع

    هناك ست مواضع يجوز فيها الغيبة ؟؟؟


    ( يلا حد يدور عليهم ويجبهم لينا )


    لو حد شاف حد بيعمل حاجه غلط بيغش مثلا وهو الوحيد اللى شافه المفروض يعمل ايه؟؟
    فى امتحان كان اللى جنبى بتنزل تغش من الورق "غشت الامتحان كله "تحت البنش وشوفتها بس لاننا فى امتحان والوقت يدوب بيقضى .... وكمان مبحبش اتعامل مع الدكتوره اللى فى المعمل ولا مع البنت دى لانى عارفه رد فعلها من قبل مااكلمها مقولتش للدكتوره حاجه ولا كلمت البنت فى حاجه خالص

    والله فى الحجات دى بننظر للمصالح والمفاسد

    عموما اذا رأينا أحد يرتكب ذنب الاولى اننا نستر عليه ومنفضحوش وبعدين نكلموا سرا وننصحه لله

    ولكن مثلا لو بغش البنت دى انها مثلا تاخد مكان حد فى الكلية يستحق انه يتعين مثلا فطبعا المصلحة هو عدم وقوع الظلم وطبعا مع اتقاء الله فى المذنب فيتم منع وقوع الذنب وفى نفس الوقت تحرى عدم قطع ستر الله على المذنب


    يعنى الامور بحسب

    فانا شايف فى وضع حضرتك


    لو البنت دى بترتب على الدفعة وممكن تاخد مكان حد تانى فحضرتك تروحى للدكتور براحة كدا وتقليلوا انا هقول لحضرتك على حد عمل كذا كذا وانا مكنتش عاوزة افضحا والله بس غلشان محدش يتظلم وكدا يعنى

    اما ان كانت غير كدا

    فاظن ان حضرتك تسترى عليها وتنصحيها

    وجها لوجه ماشى

    تكلمى والدها او والدتها ماشى

    لو حتى هتكتبلها ورقة

    اى حاجة ربنا ييسرها ان شاء الله




    بارك الله فيكم

    فى أمان الله

  6. #66
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة

    فى فرق بين الغيبة والنميمة والبهتان

    الغيبة : ذكر الاخ بما يكره أن يذكر به وفيه هذا الشئ .


    البهتان : ذكر الاخ بما يكره كذبا وافتراء عليه .

    النميمة : نقل كلام الشخص لشخص اخر .

    وفى الباب حديث




    قال : أتدرون ما الغيبة ؟

    قالوا : الله ورسوله أعلم

    قال : ذكرك أخاك بما يكره

    قيل : أفرأيت إن كان فى أخى ما أقول ؟

    قال : إن كان فيه ما تقول فقد أغتبته وإن لم يكن فقد بهته .


    ( يبقى كدا لو ذكرت حد مثلا مدحته دا فلان بسم الله ما شاء الله بيعمل كيت وكيت كدا ليست بغيبة او مثلا قلت انا كنت امبارح عند خالى فلان وقعدت عنده اد كذا دا كلام عادى لكن الغيبة لما اقول فلان عيبه انه بيعمل كذا دا فلان دا كذا حتى لو هو فيه الحاجة دى اما بقى البهتان فدا أعظم وأشد ومن أشد الكبائر )

    جـــزاكم الله خيـــــــــــراً


    حتى يتم النفع


    هناك ست مواضع يجوز فيها الغيبة ؟؟؟


    ( يلا حد يدور عليهم ويجبهم لينا )


    1- التظلم
    2- الاستعانه
    3-الاستفتاء
    4- تحذير المسلمين من الشر ونصيحتهم
    5- أن يكون مجاهراً بفسقه أو بدعته
    6-التعريف

    حد غيرى يجيب الشرح بتاعهم بقى
    "مش جايباهم لوحدى...جبتهم من النت"



    فانا شايف فى وضع حضرتك



    لو البنت دى بترتب على الدفعة وممكن تاخد مكان حد تانى فحضرتك تروحى للدكتور براحة كدا وتقليلوا انا هقول لحضرتك على حد عمل كذا كذا وانا مكنتش عاوزة افضحا والله بس غلشان محدش يتظلم وكدا يعنى

    اما ان كانت غير كدا

    لا مش من الاوائل ولا حاجه
    امتياز او جيد جدا لكن مش اوائل ...
    فاظن ان حضرتك تسترى عليها وتنصحيها


    وجها لوجه ماشى

    تكلمى والدها او والدتها ماشى

    لو حتى هتكتبلها ورقة

    اى حاجة ربنا ييسرها ان شاء الله


    إن شـاء الله
    ربنــا يسهــل
    جــزاكم الله خيــراً

    ربنا يبارك فى حضرتك


    بارك الله فيكم
    وفيــكم بارك الله

  7. #67
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    183

    افتراضي


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة

    حتى يتم النفع

    هناك ست مواضع يجوز فيها الغيبة ؟؟؟

    ( يلا حد يدور عليهم ويجبهم لينا )



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amira مشاهدة المشاركة

    1- التظلم

    2- الاستعانه

    3-الاستفتاء

    4- تحذير المسلمين من الشر ونصيحتهم

    5- أن يكون مجاهراً بفسقه أو بدعته

    6-التعريف

    حد غيرى يجيب الشرح بتاعهم بقى

    "مش جايباهم لوحدى...جبتهم من النت"


    قال النووي رحمه الله في "رياض الصالحين" باب ما يباح من الغيبة : اعلم أن الغيبة تباح لغرض صحيح شرعي ، لا يمكن الوصول إليه إلا بها ، وهو ستة أسباب :

    الأول : التظلم

    فيجوز للمظلوم أن يتظلم إلى السلطان والقاضي وغيرهما ممن له ولاية أو قدرة على إنصافه من ظالمه ، فيقول : ظلمني فلان كذا .


    الثاني : الاستعانة

    الاستعانة على تغيير المنكر ورد العاصي إلى الصواب : فيقول لمن يرجو قدرته على إزالة المنكر : فلان يعمل كذا ، فازجره عنه ، ونحو ذلك ، ويكون مقصوده التوصل إلى إزالة المنكر ، فإن لم يقصد ذلك ، كان حراما .


    الثالث : الاستفتاء

    فيقول للمفتي : ظلمني أبي أو أخي أو زوجي أو فلان بكذا ، فهل له ذلك ؟ وما طريقي في الخلاص منه ، وتحصيل حقي ، ودفع الظلم ؟ ونحو ذلك ، فهذا جائز للحاجة ، ولكن الأحوط والأفضل أن يقول : ما تقول في رجل أو شخص أو زوج كان من أمره كذا ؟ فإنه يحصل به الغرض من غير تعيين ومع ذلك فالتعيين جائز .


    الرابع : تحذير المسلمين من الشر ونصيحتهم

    وذلك من وجوه : منها : جرح المجروحين من الرواة والشهود ، وذلك جائز بإجماع المسلمين ، بل واجب للحاجة .

    ومنها : المشاورة في مصاهرة إنسان ، أو مشاركته ، أو إيداعه ، أو معاملته ، أو غير ذلك ، أو مجاورته ، ويجب على المشاور أنه لا يخفي حاله ، بل يذكر المساوىء التي فيه بنية النصيحة .


    ومنها : إذا رأى متفقها يتردد إلى مبتدع أو فاسق يأخذ عنه العلم ، وخاف أن يتضرر المتفقه بذلك ، فعليه نصيحته ، ببيان حاله ، بشرط أن يقصد النصيحة ، وهذا مما يغلط فيه ، وقد يحمل المتكلم بذلك الحسد ، ويلبس الشيطان عليه ذلك ، ويخيل إليه أنه نصيحة ، فليتفطن لذلك .


    ومنها : أن يكون له ولاية لا يقوم بها على وجهها ، إما أن لا يكون صالحا لها ، وإما أن يكون فاسقا ومغفلا ونحو ذلك ، فيجب ذكر ذلك لمن له عليه ولاية عامة ، ليزيله ويولي من يصلح أو يعلم ذلك منه ، ليعامله بمقتضى حاله ، ولا يغتر به ، وأن يسعى في أن يحثه على الاستقامة أو يستبدل به .



    الخامس: أن يكون مجاهراً بفسقه أو بدعته

    كالمجاهر بشرب الخمر ، ومصادرة الناس ، وأخذ المكس ، وجباية الأموال ظلما ، وتولي الأمور الباطلة ، فيجوز ذكره بما يجاهر به ، ويحرم ذكره بغيره من العيوب ، إلا أن يكون لجوازه سبب آخر مما ذكرنا .


    السادس: التعر يف

    فإن كان الإنسان معروفا بلقب - كالأعمش والأعرج والأصم والأعمى والأحول وغيرهم - ؟ جاز تعريفهم بذلك ، ويحرم إطلاقه على وجه التنقيص ، ولو أمكن تعريفه بغير ذلك ، كان أولى .

    فهذه ستة أسباب ذكرها العلماء ، وأكثرها مجمع عليها ، دلائلها من الأحاديث الصحيحة المشهورة \" اهـ .


    وقد نظمها بعض العلماء في قوله

    الـقدح ليس بغيبة في ستة مـتظلم ومـعرف ومحذر
    ومجاهر فسقا ومستفت ومن طلب إلاعانة في إزالة منكر


    جزاكم الله خيرا


  8. #68
    Co-Admin
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    4,032

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N00R EL _SHAMS مشاهدة المشاركة
    طب مفيش بنوك اسلاميه متاحه غير فيصل الاسلامى وفى مصر "يعنى ممكن تكون مسافه بعيده لاى حد "

    دا ممكن يكون مبرر لاى شخص فى انه يضع امواله فى بنوك ربويه ويتخلص من العائد الربوى عن طرق صرفه فى المصالح العامه وياخد راس ماله فقط ولا مينفعش ؟؟

    بارك الله فيكم ...
    أظن أنه لا مجال للضرورة لبعد المسافة خاصة في وجود البديل الشرعي في جميع المحافظات




    - اللهم اختم لنا بالتوحيد -

  9. #69
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    ربنا يكرمكم جميعا يا رب

    وجزاكم الله خيرا على الاهتمام

    ورزقنا الله وإياكم العمل بما يعلمنا

  10. #70
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    سؤال خاص بالايه دى :
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (204)

    ده معناه ان غلط لو مثلا لو واحد بيذاكر ومشغل القرآن جنبه او ناس خرجوا من بيتهم وسايبين القرآن مفتوح .... او اى حاجه زى كده يعنى
    ده يبقى غلط ؟

    ======
    وكمان
    الآيه دى :
    بسم الله الرحمن الرحيم

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ (101)

    يعنى لو حد شاكك فى حاجه زى مثلا "الاغانى كمثال" يبقى ميسألش عن اذا كانت حرام ولا لا ؟
    او الحاجات اللى عليها خلاف يبقى منسالش عنها برضو ولا ايه؟
    جــزاكم الله خيرا ...

صفحة 7 من 22 الأولىالأولى ... 5678917 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •