أولا شكرا ليك يا دكتور على الموضوع المهم .....
ثانيا بالنسبة لفكرة عقد امتحان للأوائل لقياس قدراتهم التربوية مثلا او قدرتهم على ايصال المعلومة .. انا مش مؤيد ليها و في رأيي انها فكرة غير مجدية .... لان اساسا فكرة القدرة على توصيل المعلومة دي مسالة نسبية .. ملهاش حاجة قاطعة تتقاس بيها ...
بمعنى مثلا ان ممكن انت تكون بتفهم من شخص معين و بتعتبره كفء و رائع .. :fop (18):
على حين غيرك مش بيفهم منه و بيعتبره غير جيد ف أداء دوره ...:fop (11):
كمان ف حاجة تانية الفهم من المحاضر بيعتمد على حاجات كتير جدا .. و كتير منها (ان لم يكن اغلبها) عوامل نفسية ... زي القبول و زي الحالة المزاجية من طالب لتاني ... و كذلك طريقة الشرح اللي اتعود عليها الطلبة مختلفة .. فيبقى بكدة صعب جداا انك توصل لمحاضر يلقى حفاوة من جميع الطلاب ( الا ما ندر )
انا شايف اننا لو عايزين نحل المشكلة بتاعة الفهم من المحاضر ده ... لا يتعمل اختبار و لا حاجة ... هما الاوائل يتعينوا دكاترة عادي جدا ... ( بس يبقى فيه نظام في تقسيمهم ع الاقسام ... عشان برضه محدش يشتغل ف حاجة هو كارهها او قسم هو مش كويس ف مادته ) بس نعمل حاجة و هي :
نخلي اكتر من دكتور يشرح نفس المادة مثلا .. او نفس الجزء .... و بكدة كل اللي بيستريح لدكتور و اسلوبه يحضرله .... ده غير ان شرح اكتر من دكتور لمنهج ما .. هيبقى فيه تنوع ف طريقة العرض و دي بتساعد ناس كتير جدا انها تركز و ذهنها يبقى حاضر :rec:
انما فكرة ان يبقى في اختبارات لتعيين معيدين .... زيها بالظبط زي فكرة عمل اختبارات للالتحاق بالجامعة بعد الثانوي من غير مكتب تنسيق .. فكرتين افشل من بعض ..:fop (17)::fop (17):
هي صحيح ممكن الافكار دي تكون بتتبع في دول متقدمة و جايبة نتايج ... لكن مش كل حاجة موجودة بره تنفع هنا ... و كل بلد لها نظامها و سوق عملها و نوع دراستها .. انما كون اننا ننقل نظم من بلاد تانية لمجرد انها نجحت عندهم و منبصش لكون اذا كانت الطرق دي تتناسب هنا مع منظومة التعليم ام لا :169:فدي فكرة من رأيي انها غير صحيحة
بشكرك يا دكتور مرة تانية ع الموضوع ....:fop (43):
و بعتذر اذا كنت طولت ف الرد .... :fop (26):
===================================