صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 35

الموضوع: وردة لا تذبل _قصه مش قصيرة ،،، تم التحديث : 12 - 05 - 2012

  1. #1
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الدولة
    In my own mind
    المشاركات
    1,508

    Wink وردة لا تذبل _قصه مش قصيرة ،،، تم التحديث : 12 - 05 - 2012

    السلام عليكم ورحمه الله
    اولا وحشتونى كتير جدا ووحشنى قلمى اللى مركون بقالبى سنه ونص تقريبا
    انا راجعه النهاردة بقصه طويله هتتقسم على حلقات افضل عشان متعبكوش معايا يارب اولا تعجبكم واكون مازلت محتفظه بشىء من موهبه زماااااااااااااان
    دا اول موضوع ليا بعد غياب وان شاء الله مع نهايته هاكتب اسمى اللى فى البطاقه
    اشمعنى انا يعنى ؟


    وردة لا تذبل

    الحلقه الاولى


    اعشق البساتين كثيرا واجد راحه وجمالا الهيا فى كل تلك الورود والازهار بمختلف انواعها واسمائها متراصه بجوار بعضها جيران فى حى واحد ،الوان رائعه وعطور ذكيه اتمنى لو اننى اركض فيها بحريه، مرتديه ثوبا ابيضا رقيقا وبسيطا وازور الازهار والاشجار واحده تلو الاخرى .......وجودى فى هذا المكان يشعرنى برشاقه لانى اشاطرها احمالى فتخدرنى بعطرها .........كفانى حديثا عن نفسى ولاحدثكم عن بطله قصتى اليوم .......

    اسمها فله وهى زهرة صغيرة تنمو فى بستان بيت العم زاهر، رجل بسيط مستور الحال لا فاحش الثراء ولا يموت جوعا ، تعيش فله مع عائلتها الاب عباد الشمس والام تيوليب وصديقتيها لوسين وليماس جوهرتان نادرتان انتقلا الى حيها منذ فترة لوسين جاءت من البحر وليماس جاءت من اعالى الجبال .......لذا فله تعتبرهما هديتها الخاصه الفريدة ........ولن ننسى صديق الطفوله ريحان

    هذه هى عائله فله الصغيرة تعيش ببساطه وسعاده فى الجانب الشرقى وعلى الجانب الاخر يظهر عالم اخر اوركيدا وفريسيا وعائلتها الثريه حيث الراحه والترف وكل الرغبات مجابه يفصل بين الجانبين بركه صغيرة من الماء ........وكانها تفصل بين عالمين مختلفين

    ترعرعت الازهار الصغار معا .....فله وصديقيتها يحفظان العهد القديم بالصداقه الابديه الذى اتخذوه عند الخاله الستروميريا (زهرة بمعنى الصداقه) وكل فترة يتجدده ويتحدثون عن احلامهم وحياتهم فيما بعد وكيف انهم وصلوا الى سن الزواج واباؤهم وامهاتهم يلحون كثيرا بهذا الشان .........وتتعمد لوسين وليماس اثارة خجل فله بالحديث عن ريحان الذى اصبحا طويلا ووسيما للغايه ويسخران من رد فعلها عند رؤيته لكنها مازالت تنكر مشاعرها وتتعجب لمجرد تخيل الصورة ..تجد انه من الطبيعى ان تشعر بهذا نحوه لانها تعرفه منذ تفتحها على الحياة ولم تعرف غيره
    وكذلك تتحدث فله معهما عن شعورها بالضاله الشديدة بجانب اوركيدا حسناء البستان وعن انها تحظى بكل ما تتمناه الجمال والرقه والسلطهوالثراء واعجاب كل سكان البستان،كل العائلات تتمناها من اجل ابنائهن ......وبداخلها شعور بالخوف والغيرة على ريحان

    قابلت الفتيات اوركيدا فلم يكترثن لها الا انها استوقفتهم بضحكه ساخرة :مرحبا بالمزارعات بسكان الوحل
    فرد عليها ليماس :لم تجدى صديقه واحده تتجولين معها فجئتى لكى تتحججى للحديث كم انتى مثيرة للشفقه ،
    واكملت لوسين:عذرا وقتنا اثمن من ان نقضيه برفقتك عودى الى قصرك العالى وامرحى مع عرائس صامته، شعرت فله بالسعاده والقوة مع صديقيتيها وكانها اعلى مقاما بها، خاصه حين تركن اوركيدا مذهوله وعلى وجهها مسحه حزن متكبرة وسرن فى طريقهن ،واكتملت سعادتها برؤيه ريحان قادما اليهن ،توقفت وارتبكت وارادت ان تختفى لانها لم تكن على القدرالكافى من الاناقه لمقابلته،لاحظت لوسين ذلك فوكزتها قائله بصوت شبه عال :مابك يافله هل اصابك طفح ما ؟.لقد اكتسيتى حمرة كبيرة على بشرتك البيضاء .فانزعجت منها الاخيرة وارادت ان تجذبها من احدى وريقاتها ولكن منعها صوت ريحان قائلا :كيف حالكم يافتيات ؟
    رددن :بخير والحمد لله ،ثم وجه حديثه الى فله قائلا :طلبت منى امك تيوليب ان اصطحبك الى البيت باكرا لامر هام ،ردت فله:حسنا فلنعد جميعا اردنا ان نقدم هديه الى الستروميريا ونعود ،قاطعتها لوسين قائله :يمكنك ان تعودى انتى ونحن ناخدها اليها ،همست لها ليماس ولكنى اريد العوده للبيت فغمزتها لوسين لكى تعمل عقلها وتفهم ما ترمى اليه فسارعت ليماس قائله : لوسين على حق نحن ايضا لدينا امر ما لنقوم به الان نراكما لاحقا ,وتركتا فله التى استشاطت غضبا وهى تشير لهما بالعوده وهما يضحكان منها ثم استدارت لتواجه ريحان بابتسامه مقتضبه وتابعا السير الى البيت..........


    شيكو







    تم التحديث : 12 - 05 - 2012

    الحلقة الثانية

    الحلقة الثالثة

    الحلقة الرابعة
    التعديل الأخير تم بواسطة M.Hegazy ; 13-05-2012 الساعة 09:39 PM سبب آخر: تم التحديث : 12 - 05 - 2012

  2. #2
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي

    مبسوط قوي إن أول واحد يرد ..

    أنا قرأت القصة و سرحت معاها .. بداية جميلة .. و أسماء حلوة جدا .. و طريقة سلسة في الكتابة ..

    عود حميد يا دوك ..

    و منتظرين بقية أجزاء القصة بفارغ الصبر ..

    تقبلي مروري و خالص تحياتي ..



  3. #3
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الدولة
    Heart 0f My Lover
    المشاركات
    4,321

    Thumbs up

    مش هقول اكتر من تحفه
    ومستنى باقى القصه
    وان القفله مشوقه اوى
    بس



  4. #4
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    أم الدنيا
    المشاركات
    170

    افتراضي

    very different ..very nice
    فى انتظار باقي القصة

  5. #5
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    486

    افتراضي

    قصه جميله جدا يا دكتوره وبجد مختلفه والمقدمه رائعه انا بقرأها وبتخيل كل حاجه بتحصل كانها حقيقه
    تسلم ايدك وفى انتظار الباقى

  6. #6
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    mansoura
    المشاركات
    827

    افتراضي

    اللـــــــه يا شيكو جمييييلة جدا ودايما ليكى لمساتك المختلفة رغم ان الاحداث ممكن تكون زى اللى بتحصل فى الواقع بس الصورة اللى انتى رسمتيها ادتها طعم مختلف وشدتنا معاها فكرتنى وانا بقراها بكرتون ستروبيرى وشيرى جام واصحابها

    وعجبنى التشبيه ده جدا وارادت ان تجذبها من احدى وريقاتها لانه الحوار اللى حصل بينهم لما اتقابلوا كان اشبه بالواقع فنسانى ان الحدوتة بين الورود وفكرت ان ده كان مجرد تشبيه فى البداية لجذب القارىء الجملة دى رجعتنى تانى لعالم البستان اللى رسمتيه واجبرتنى انى فعلا اشوف القصة زى كرتون ابطاله هم الزهور وده هيزود من استمتاعى بالقصة .....


    عود حميد يا شيكو ومتميزة كعادتك فى انتظارحلقات اكثر امتاعا
    التعديل الأخير تم بواسطة eeeman ; 06-03-2012 الساعة 11:40 PM

  7. #7
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    الدولة
    حيث توجد الأزهار
    المشاركات
    1,100

    افتراضي

    الله عليكى يا شيكو وعلى أفكارك .. جميلة جدااااااااااااااا جداااااااااااااا ..
    وفكرتها حلوة أوى وطريقة السرد ممتعة ..
    دايما متميزة يا شيكو .. تسلم ايديكى ..
    منورة كتيييييييييييييييييييييير والله ..
    منتظرة باقى القصة ..

  8. #8
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    2,213

    افتراضي

    قصة حلوة أوى أوى يا شيكو ....
    و فكرتها جديدة بجد ، عارفة لو كنت بعينيا أوى كنت اندمجت أكتر ....
    بس خبطة الميكروباص مخلية عينيا مزغللة ناو شوية ، حتى كنت هقول يا فلانة علطول مش شيكو ...

    و اسماء الابطال حلوة أوى ، لا و اكتشفت كمان من خلال القصة إنك طلعتى مثقفة من ورايا و أنا مش عارفة ....

    لا بجد القصة عجبانى أوى ، و حاسة إنها فيها من روحك و طباعك و شخصيتك كتير .....
    و ظاهر فيها حبك للصداقة و أهميتها فى حياتك ، و اللى برز أثرها فيكى فى كتابتك للقصة .....
    و عشقك للجمال و البسياتين و الخيااااااااااال و الرومانسية ......

    بس مش تتأخرى علينا بقى فى باقى القصة ...

  9. #9
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    فى حب الله
    المشاركات
    1,656

    افتراضي

    رااااائعة يا دكتورة بل أكثر من ذلك
    حسيت إنها مميزة والمقدمة جميلة جدااااااااااااااا
    بجد شدتنى وسرحت معاهاأووووووووى وجذبنى إليها ما بها من رومانسية ودفء
    أنا بحب النوع ده من القصص .أحييكى على إبداعك وتألقك
    وبشوقٍ فى انتظار بقية القصة (متتأخريش علينا بقى عاوزة أعرف اللى هيحصل)
    لكى تحياتى وتقديرى


  10. #10
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الدولة
    In my own mind
    المشاركات
    1,508

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.Hegazy مشاهدة المشاركة
    مبسوط قوي إن أول واحد يرد ..

    أنا قرأت القصة و سرحت معاها .. بداية جميلة .. و أسماء حلوة جدا .. و طريقة سلسة في الكتابة ..

    عود حميد يا دوك ..

    و منتظرين بقية أجزاء القصة بفارغ الصبر ..

    تقبلي مروري و خالص تحياتي ..


    ايه الهنا اللى انا فيه ادا
    دكتور حجازى انا سعيدة انك اول واحد
    مبسوطه انى مازلت املك الحس الادبى الكاف لامتاع اى عضو وخاصه بمكانه وثقل حضرتك
    شكرا ليك ويارب تتابع معايا واقدر اوصل احساسى ليكمى على افضل صورة

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة same7 مشاهدة المشاركة
    مش هقول اكتر من تحفه
    ومستنى باقى القصه
    وان القفله مشوقه اوى
    بس


    ايوه كده يا بروفيسور نورنى من زمااااااااااااان مشتفكشى عندى
    عجبتك القفله اوى انتظر القادم ان شاء الله يعجبك
    اوعى تقطع المشاركات

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Elazab مشاهدة المشاركة
    very different ..very nice
    فى انتظار باقي القصة
    القليل فيه المفيد نورتنى يادكتور احمد وانا مبسوطه لان دى اول مرة ليك تقرالى حاجه اتمنى ان تشعر مثلما اشعر فى كتاباتك

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sponge Bop مشاهدة المشاركة
    قصه جميله جدا يا دكتوره وبجد مختلفه والمقدمه رائعه انا بقرأها وبتخيل كل حاجه بتحصل كانها حقيقه
    تسلم ايدك وفى انتظار الباقى
    ربنا يخليكى ياسبونجى نورتينى انا فرحانه ان الفكرة عجبتكم انا وحشنى كتير الاحساس دا وسعيدة انه مازال ايجابى لغايه ناو

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eeeman مشاهدة المشاركة
    اللـــــــه يا شيكو جمييييلة جدا ودايما ليكى لمساتك المختلفة رغم ان الاحداث ممكن تكون زى اللى بتحصل فى الواقع بس الصورة اللى انتى رسمتيها ادتها طعم مختلف وشدتنا معاها فكرتنى وانا بقراها بكرتون ستروبيرى وشيرى جام واصحابها

    وعجبنى التشبيه ده جدا وارادت ان تجذبها من احدى وريقاتها لانه الحوار اللى حصل بينهم لما اتقابلوا كان اشبه بالواقع فنسانى ان الحدوتة بين الورود وفكرت ان ده كان مجرد تشبيه فى البداية لجذب القارىء الجملة دى رجعتنى تانى لعالم البستان اللى رسمتيه واجبرتنى انى فعلا اشوف القصة زى كرتون ابطاله هم الزهور وده هيزود من استمتاعى بالقصة .....


    عود حميد يا شيكو ومتميزة كعادتك فى انتظارحلقات اكثر امتاعا
    مش ممكن ابدا كلامك ومشاركاتك يا ايمان بجد بيبقى ليها معزة خاصه عندى وانا اذا كنت بكتب موضوع فلانى ببقى عاوزة اقرا مشاركات لاعضاء خاصيين جدا عندى وانتى منهم دايما بحس بتواصل معاكى وبفرح جدا بوجودك ربنا يخليكى وان شاء الله الباقى يعجبك ومتغيريش رايك فيا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr_Cinderellaaaaa مشاهدة المشاركة
    الله عليكى يا شيكو وعلى أفكارك .. جميلة جدااااااااااااااا جداااااااااااااا ..
    وفكرتها حلوة أوى وطريقة السرد ممتعة ..
    دايما متميزة يا شيكو .. تسلم ايديكى ..
    منورة كتيييييييييييييييييييييير والله ..
    منتظرة باقى القصة ..
    يا رافع الروح المعدنيه انتى فعلا سندريلا بجد فى ذوقك يا جميل وان شاء الله اللى جاى يعجبك ويارب دايما اكون عند حسن ظنك بى
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nayroz مشاهدة المشاركة
    قصة حلوة أوى أوى يا شيكو ....
    و فكرتها جديدة بجد ، عارفة لو كنت بعينيا أوى كنت اندمجت أكتر ....
    بس خبطة الميكروباص مخلية عينيا مزغللة ناو شوية ، حتى كنت هقول يا فلانة علطول مش شيكو ...

    و اسماء الابطال حلوة أوى ، لا و اكتشفت كمان من خلال القصة إنك طلعتى مثقفة من ورايا و أنا مش عارفة ....

    لا بجد القصة عجبانى أوى ، و حاسة إنها فيها من روحك و طباعك و شخصيتك كتير .....
    و ظاهر فيها حبك للصداقة و أهميتها فى حياتك ، و اللى برز أثرها فيكى فى كتابتك للقصة .....
    و عشقك للجمال و البسياتين و الخيااااااااااال و الرومانسية ......

    بس مش تتأخرى علينا بقى فى باقى القصة ...
    نيروزتى الحلوة اخيرا دخلت موضووووووووووعى
    ايوه كده ايوه بقى يا سيييييييييييييدى وحشنى الكلام دا والنفخ دا
    هى دى الصداقه (فكرينى اجيبلك البسكوته اللى انتى طلبتيها تااااااانى لما اقابلك تانى)
    ربنا يخليكى ياقمر ومبسوطه انها لمستك وان شاء الله يعجبك الجديد

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطر الندى مشاهدة المشاركة
    رااااائعة يا دكتورة بل أكثر من ذلك
    حسيت إنها مميزة والمقدمة جميلة جدااااااااااااااا
    بجد شدتنى وسرحت معاهاأووووووووى وجذبنى إليها ما بها من رومانسية ودفء
    أنا بحب النوع ده من القصص .أحييكى على إبداعك وتألقك
    وبشوقٍ فى انتظار بقية القصة (متتأخريش علينا بقى عاوزة أعرف اللى هيحصل)
    لكى تحياتى وتقديرى

    الله لا انا كده خلاص مش عاوزة حاجه بقى قطر الندى عندى
    يامرحبتين خمسه وعشرة خن\مناشر
    انا فعلا مبسوطه انى المرة دى انتى اللى هتنقدينى بقى وتوقليلى رايك والحمد لله عدينا منها بسلام المرة دى
    وان شاءالله الجاى يعجبك
    نورتينى ودايسما يارب اشوفك فى مواضيعى
    -----
    الحلقه الثانيه


    الصمت المرتبك يحيط برحله المسير الى المنزل وفله صامته لكن من داخلها تهدىء نفسها :اثبتى ماذا بكى ؟لا تريدين ان تبدى سخيفه امامه ؟ولما يهمك صورتك امامه ؟ يالله ليست المرة الاولى التى اسير بجواره ......هذا رفيق الطفوله بمثابه اخ لى منذ الصغر، صوت ساخر يقول حقا اخ بالفعل ؟ وانت تختلسين النظر اليه تارة واخرى تتاملينه وكانك لم ترينه منذ زمن وتبتسمين كالبلهاء ......كاذبه
    افاقها صوت ريحان يقول لها : انتى اخر من اتوقع ان يظل صامتا وهادئا هكذا لمدة عشر دقائق كامله
    منذ الصغر وانتى كالبهلوان يقفز فى كل مكان ولا تتوقفين عن الكلام والضحك والمشاكسه ،مازلت اذكر حوادث كثيرة اصابتنى بسببك يا صغيرة ،ردت عليه فله فى ضيق :لم اعد صغيرة الان ، اتعجب من امرك حسب ما اذكر احببت كل ذاك ،ضحك منها قائلا :لاتنزعجى انى امازحك قليلا كل حادثه وكل علامه تركتها على غاليه كثيرة على قلبى .......ابتسمت من قوله ومن عينيه وهى تنطقها شعرت بحنان من نوع اخر ولكى تغير مسار الحديث سالته :ترى ما الامر الهام الذى ارادتنى امى من اجله ؟ رد عليها :لا ادرى لعله خيرا ......بخباثه سالته محاوله ان تعثر على شىء ما فى ملامحه: ربما يكون عريسا من اجلى رانى فى مكان ما واعجب بى .....وانتظرت وهى تداعب وريقاتها فى دلال طفولى ولكنها فوجئت به يقول: ربما ....... لا اصدق كم كبرتى يا صغيرة واصبحتى عروس وربت عليها كما يربت على طفله ......اغتاظت منه وكتمت ذلك :لم اعد صغيرة ربما قصيرة لكن لست طفله بالتاكيد ......وصلا بالفعل الى البيت وقبل ان يحاول ان يقول شىء ما اسرعت فله داخل المنزل حين قابلتها امها :ها قد وصلتم اخيرا ....ريحان مذهولا من رده فعلها واصابه الاحباط ،القى السلام على تيوليب والتف لكى يرحل حين اوقفته قائله :ماذا بها فله ؟رد عليها :لا ادرى ماذا حدث كى تفعل ذلك .....ردت تيوليب :انت تعرفها يا بنى ...مازالت تتصرف كالاطفال لا عليك تعال اريدك فى امر ما ......فله تراقب من خلف ستار غرفتها فى عصبيه الحديث وهى تحدث نفسها:يعاملنى كطفله يظن لا احد قد يطلبنى يوما ما ....ثم شعرت بالحزن لان الحوار بينهما انتهى على تلك الحال ......وسرعان ما ابتسمت حين راته داخلا الى المنزل .......اتجهت نحو مراتها تتانق من جديد
    وتتعطر لتحاول ان تلفت انتباهه قليلا انها ليست تلك الطفله بعد الان ......

    تيوليب:هناك امر هام بخصوص فله واحتاج مساعدتك به .....ريحان وقد اثاره القلق بعض الشىء: ماذا هناك؟ ضحكت الام :لا عليك ليس بالخطير بل هو خبر سار ......لقد تقدم احد الفتيان لطلب فله للزواج .....توجه ريحان نحو النافذه وكانه راى احد قادم وسالها فى ضيق: من يكون ؟ قالت :انه زنبق ابن احد العائلات الثريه على الجانب الاخر من البستان ......انت تعرفه اليس كذلك؟رد عليها : بلى اعرفه لكن ما علاقتى بهذا الشان؟ قالت له :كيف ذلك ؟انا احبك بمثابه ابن لى ونعتبرك بمثابه شقيق لفله ومن المهم ان تقف اليوم من اجلها وتعرف اكثر عن هذا الفتى ....ابنه واحده لنا فى هذه الحياة ...سالها :وماذا عنكى ؟اتوافقين ؟ ردت عليه :انا لم اسمع بسوء عن عائلته او عنه ولكنك شاب ووعينك ترى اقرب واكثر مما يراه الجيران ......انا لا ابحث لابنتى على الحياة االمريحه فقط انما ايضا ابحث عن قلب طيب مخلص يحفظها ويصونها ويحبها ......قالتها وهى تربت عليه ...

    حينها خرجت فله فى قمه اناقتها وهى تتمنى ان تجد ما يرضيها ويشبع قلبها وسالت امها :ما الامر الهام الذى احضرتنى من اجله ؟ ....اجلستها امها وروت لها الامر كله ........وريحان ينظر اليها نظرة حانيه تائهه ثم منزعجه ...... وشعرت فله بالارتباك والخجل وكانها لم تتوقع هذا ......ونظرت لريحان تساله :ما قولك فى هذا الامر ؟ رد عليها ريحان : بالطبع خبر سار لكن انتى من ستتزوجيه ، اجابته فى فرحه مصطنعه :الست اخى ؟؟؟؟نظر اليها مبتسما :بلى ولذلك ساكون المسئول الاول عن حفل زفافك وانا من سيسال عن عريسك هذا واعرف كل صغيرة وكبيرة عنه حتى اضمن انه جيد بدرجه كافيه لكى يتمناكى .....شرد لوهله فى وجهها ثم ربت عليها وودعها قائلا :اعذرينى لدى الكثير من التحريات على القيام بها ياعروس ......ورحل وسار قليلا ثم توقف ووتدلت وريقاته فى اسى لم يعرف ماذا يفعل ؟ماذا يقول اوكيف يصف كيف يشعر؟

    فى المنزل وقفت فله شادرة امام النافذه وامها تتحدث عن الامر بلا انقطاع وتنصحها بالا ترتبك لانه اول عريس لها .....وفله تقول لنفسها :اتمنى ان يكون اسوا عريس على وجه الارض .........






    شيكو



صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •