بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
...
بداية كده يا جماعه نقد القصيده ليس انقاصا لها
ولو حد فهم كده من نقدي فانا اتقدم باعتذاري مقدما
على بركة الله نبدأ ...............
انا هعلق على كل بيت على حده وهقول رأي الشخصي فيه لانه واضح ان حضرتك كتبتيه بسرعه .......أوي
***********************
يا بنى أقدم الى عرشنا000 وخذ الشعر من أفواه الشعراء
أولا حضرتك في محل هجاء وبالتالي قولك يابني غير مناسب للحاله.. ممكن تقولي يا هذا ابلغ
ثانيا عجز البيت أطول من صدره وهذا مخل ما يخل بوزن البيت ممكن تقولي ::
يا هذا أقدم الى عرشنا******* واسمع الشعر من الشعراء
فأنا ملكة عرشى الأدب000وتاجى كلماتى التى حيرت
الحكماء
هنا قارئ البيت هيقف زيي..... لغاية لما يلاحظ انك تقصدي فصل كلمة ملكة عن عرش يعني ملكة منونه ونقف عليها لحظه بعد كده اكمل البيت وده مش كويس عشان القارئ المنطلق .... طبعا لو كنت حضرتك بتلقيها على الجمهور أكيد هتختلف وهتكون افضل .... ممكن نقول ..
الأدب عرشي قد ملكته **** وتاجي كلمات تبهر البلغاء
انا قلت البلغاء هنا لان الكلام عن اللغة وكلماتها وبالتالي الاولى اني اذكر المختصين فيها وهم البلغاء .....بس ده مش معناه ان الحكماء غلط ده بالعكس اخف على السامع من كلمات بلغاء اللي كانها شتيمه
كيف أركع لك كالأسير!000 فأنت من لا عفو له عندى
ورب السماء
برده هنا العجز طويل اوي .........
والي فهمته من البيت ان حضرتك بتعتبريه في منزلة الاسير ولذلك تستنكرين عليه امره لك بالركوع كأسير وانت الملكه .....صح ............. طيب ممكن نقول ..
أيأمرني الأسير له ركوعا ****** كلا لا عفونا ورب السماء
كيف يجافينى العبير000فهو وصفى واسمى بل أجمل
الأسماء
هو ليه كل الابيات عند حضرتك فيها الشطر الثاني أطول من الأول
اسمك عبير بجد ولا ايه ....؟؟
أترى يجافيني العبير وانه **** لوصف لي من الاسماء
كيف لرب البيت ألا يكون 000محمودا فبيتك لايحوى الا
الأجلاّء
بما ان الابيات دي اكيد رد على ابيات اخرى فمش هسأل هو هنا ليه
بس ايه رايك كده ؟
أ لرب البيت ان لا يحمدا **** والبيت يحوي جل الاجلاء
ان كنت تريد الهدنة فاعترف000فأنت لن تستطع مجاراة
الفحول والأقوياء
البيت ده جاي بدري المفروض يجي في النهاية خالص
ان اردت الهدنة فاعترف******ابدا لن تجار الفحول الأقوياء
************************************************** ******************
أمهلناك كثيرا كى تقر بذنبك000 فما سمعنا اقرارك وما رأينا
رايتك البيضاء
البيت ده كويس بس ممكن نقوله بالشكل ده لانه برده اطول من باقي القصيده حضرتك لما تقولي ما سمعنا اقرارك وكا رأينا الراية البيضاء كده اقرب منه للمدح وكانه صمد امام كل ما يوجه اليه من تهديد ووعيد ...... ممكن نقول
قد امهلناك دهرا حتى تتب **** من الذنب رافعا راية بيضاء
ويكون البيت اللي بعده هو كمالة المعنى في البيت ده كالتالي
اليوم لا تقل شيئا0000 فلن ينفع الندم ولن يشفع لك
البكاء
لا تنطقن اليوم حرفا فلن ****** ينفعك ذا الندم ولا البكاء
احذر كلماتى فهى كالسهم000حين تنطلق لا تعرف عدوا ولا أصدقاء
هنا يا دكتور التعبير خانك ..... اولا السهم الطايش بس هو اللي مش بيفرق بين العدو والصديق
ثانيا حضرتك كده كانك بتقولي انا لما بزعل مبعرفش صاحبي من عدوي وده طبع المتهور مش الملك ... (المكلة يعني.) .. ولا الفارس بس عامة ان كان ده مرادك من البيت ممكن نقول :
كلماتي كسهم راح منطلقا ***** بلا فرق بين العدا والاصدقاء
ستأتيك كلماتنا تترا000وتأخذك بعيدا وستكون من
السجناء
نعتبره بقه كمالة البيت اللي قبله فمش هنكرر كلمة (كلماتنا) ونقول ....
ستأتيك تترا حتى ترى ***** بين قضباني مع السجناء.
بضم التاء في ترى ... يعني تكون مبني للمجهول
لا تطلب منها الرحمة 000فهى قد ثارت حين سمعت منك
الهجاء
طبعا العجز طويل للاسف .....
ممكن نقول
لا ترجون اليوم منها رحمة ***** أغضبتها لما زللت بذا الهجاء
أقسمت ألا ترأف بك000وأن تجعلك عبرة لكل الأشقياء
هنا الحروف الساكنه كترت ولو حب حد يتغنى بالبيت مش هيقدر قد اقسمت لي بربك الا رأفة *****بك ولتجعلنك عبرة للأشقياء
فانج بنفسك من عقابها000وقل قد كنت بمكانتكم من
الجهلاء
جميل البيت يا دكتور بس كلمة مكانتكم زايده على البيت ..... وبعدين لازم تديله سبب النجاه وهو الاعتذار
فانج بنفسك من سطوها وقل******** عذرا اني بكم من الجهلاء
وعلى فكره .....الابيات دي كانت المفروض تيجي قبل بيت الهدنه لاني مينفعش اعرض الهدنه وارجع الوم واهدد ولا ايه ؟؟
**************
لا تحسبنا بحاجة الى قولك000به وبدونه تعرفنا النجوم والبيداء
جميل البيت يا دكتور بس ده توجهيه ليه لما يكون بيمدحك تقربا وحضرتك مش فارق معاك كلامه ممكن تخلي الحوار على انك مش محتاجه تتكلمي عن نفسك بقولك
لا تحسبن لقول ذلك حاجة ******** واسأل بنا نجوم الليل في البيداء
أسمع شعرنا الأصم ونطق به000الأبكم ورقصت على أنغامه الغيداء
رائع هذا البيت (منفردا) ولاعجب ان عاش المتنبي في مصر.....(هو صحيح مطولش فيها ) بس قد يكون له عرق هنا ....
لكن لو هنمشي البيت مع القصيده يبقى نقول
سمع الاصم لشعرنا وبه ****** نطق البكيم وارقص الغيداء
اسف على الاطاله ............. واتمنى ان حضرتك تتقبلي النقد بصدر رحب ......
والسلام ختام