صفحة 1 من 6 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 52

الموضوع: الحــــــــــــ♥♥♥ــــــــــــب .. بين ماء و نــــــار .. ( قصة طويلة على حلقات ) .. تـــــــابعونـــــا ..^_^

  1. #1
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي الحــــــــــــ♥♥♥ــــــــــــب .. بين ماء و نــــــار .. ( قصة طويلة على حلقات ) .. تـــــــابعونـــــا ..^_^



    تحيـــــــة طيبة و بعــــــــد ،،،،
    أولا .. وحشتوني جدا جدا جدا .. و وحشني المنتدى قوي قوي ..
    اتمنى يا رب تكونو بتمام الصحة و العافية ..
    و يــــــا رب تعجبكم القصة ..

    كفاية لك بقى و ندخل علطول في الموضوع و أسيبكم تعيشو مع القصة ..


    .. الحلقة الأولى ..

    جلست عائلة (صدقي علوان )علي مائده الطعام لتناول طعام الافطار.......بداخل قصرهم الذي ينم كل شئ بداخله عن الذوق الرفيع .....والترتيبات المتقنة .....وفي نفس الوقت........الثراء الفاحش......

    صدقي وهو يلوك قطعة خبز في فمه: امال فين شمس؟؟.......مانزلتش لغاية دلوقتي ليه؟؟
    سوسن هانم : والله ما اعرف ........ده النهارده اول يوم في دراستها .....بس هي علطول كده متأخرة .......اصل......
    وهنا يقطع كلامها صوت شمس المرتفع وهي تركض علي سلالم القصر: صباح الخير مامي ........صباح الخير دادي

    سوسن : يابت خرمتيلي ودني ........100 مرة قولتلك البنت لازم تكون هادية وصوتها واطي
    يضحك حسين ضحكة مجلجلة ثم يقول: وماله يا سوسن ........سيبي البت علي راحتها ........اقعدي يا حبيبتي
    شمس وهي تجلس علي المقعد : انت بس اللي ناصفني في البيت ده يا بابا..............مش عارفة من غيرك كنت عملت ايه
    سوسن متصنعة الغيظ: بقي كده يا شمس .......انتي خلاص نسيني اني امك.....ويهمني مصلحتك
    شمس وقد بدأت في تناول الطعام : لا يا مامي.......طبعا مانستش .....بس انتي علطول بتحبكيها عليا .......وبابا دايما فاردها......
    صدقي بابتسامة واسعة: طبعا يا حبيبتي ..........انتي بنت صدقي بيه علوان.......عايزك تشوفي نفسك كده .........وتعملي كل اللي انتي عايزاه..........ومالكيش دعوة بكلام مامتك اللي لا بيودي ولا بيجيب
    همت الوالده بقول شئ ولكن قاطعها مشهد شمس وهي تقوم من علي المائده وتتناول حقيبة يدها ......
    -بــــــت يا شمس .......انتي كده كلتي؟؟ ده انتي لسه قاعده ........
    شمس وهي تميل علي والدتها وتقبلها: معلش يا مامي ..........لازم الحق المحاضرة .........ماينفعش اروح متأخرة
    الام بخبث : ومن امتي ده بقي ان شاء الله؟؟..............ده انتي علطول متأخرة .......وعلطول مش هامك مصلحتك
    شمس بضيق : ما خلاص بقي يا مامي.....من الصبح عمالة تهزأيني وساكتة ......
    الام بضجر : والله ما فيه فايده فيكي ..........هتفضلي كده طول مانتي ماشية ورا كلام ابوكي
    هز صدقي رأسه مبتسما وغمز لشمس بعينه وكأنه يقول لها ( ولا يهمك من الكلام ده وحاولي تلمي الموضوع)
    تلقت شمس الاشارة ......فقالت بابتسامة هادئة متصنعة: حاضر يا مامي ........من عنيا......هسمع كلامك في كل حاجة ......ودلوقتي ممكن بقي امشي؟؟
    سوسن وهي تشعر ان ابنتها ( بتسكتها وخلاص): ماشي ياختي.......اتفضلي.....بس اياكي ترجعيلنا بمشكلة.........وفي الكلية انسي خالص انك بنت صدقي علوان........بلاش الانعرة علي خلق الله
    شمس وقد اصابها الملل فردت بنفاذ صبر: طيب يا مامي ........اي خدمات تانية؟؟
    -لا شكرا يا ختي..........وخدي بالك وانتي بتسوقي
    لم تجب شمس وانما اتجهت بخطوات مسرعة نحو باب القصر ...وهي تشعر انها اخيرا قد نجحت في الهروب من هذه المحاضرة الصباحية والتي تستمر معها طوال فترة الدراسة ....فتمتمت : ربنا يهديكي يا ماما يا مدوخاني .........ثم رسمت علي شفتيها ابتسامة ساخرة وهي تقفز بداخل سيارتها الرياضية الحمراء : ويهديني انا كمان .........
    وانطلقت شمس بسيارتها بسرعة فائقة لتطلق مع انطلاقها عاصفة من الرمال المتطايرة والتي حجبت الرؤية تماما

    داخل القصر وعقب خروج شمس .......
    سوسن بقلق: انت ليه استغنيت عن السواق بتاعها؟؟
    صدقي بللا مبالاة: بنتك اللي طفشته .........كل شوية تتسببله في مشاكل .....لغاية لما الراجل زهق.....
    سوسن بضيق: يعني هي بنتي انا لوحدي.....مانت السبب في دلعها ده ......بدل ما تأدبها تقعد تقولها اعملي اللي انتي عايزاه........بالذمة ده كلام؟؟
    صدقي وهو يقوم من علي المقعد ويرتدي جاكت البدلة الانيق: بقولك ايه........هو انتي خلصتي محاضرة شمس .....هتمسكي في محاضرتي .......طلعيني من دماغك بقي ......
    سوسن متصنعة الهدوء: يا حبيبي انا قلقانة عليها......بنتك جميلة وغنية وعلشان كده حاسة انها سيده العالم ........وكل يوم والتاني عاملالنا مشاكل ومفيش علي لسانها غير (انت ماتعرفش انا بنت مين؟؟.....انا بنت صدقي علوان )............علمتها الغرور يا صدقي .......دلوقتي محدش بيقدر يقف في وشها ولا يصدها .......انا خلاص تعبت منها.......البت بتعاملني علي اساس اني صاحبتها مش مامتها........مش بتحترمني خالص
    صدقي بضجر: مش بتحترمك ايه؟؟.........ماهي بتقولك يا مامي
    سوسن بعصبية : يا سلام .......يعني خلاص كلمة مامي دي هي الاحترام كله؟؟.........انا قصدي في اسلوب كلامها معايا يا سي صدقي
    زفر صدقي بملل ثم قال بلهجة حاول بها ان تكون هادئة : انا زهقت يا سوسن ......ارحميني بقي.....البت لسه صغيرة......دي يادوب في تانية كلية ......بكرة تكبر وتعقل .......وبعدين ماتنسيش انها البنت الحيلة.....وجبناها بعد 20 سنة جواز .........وبعد كتير من المحاولات ........احنا مش هنعيشلها طول العمر يا سوسن........لازم ندلعها دلوقتي......امال بس هندلعها امتي.......؟؟
    اطلقت سوسن تنهيده عميقة وهي تقول: ما ده اللي انا خايفة منه.......نفسي تتحمل المسئولية اكتر من كده .........نفسي تهتم بدراستها ........لاننا زي مانت قلت مش هنعيشلها ....
    صدقي وهو يربت علي كتف سوسن: ماتقلقيش يا سوسن ..........بنتك تقدر تحمي نفسها من اي حد .......لازم ماتبقاش ضعيفة .........لازم يطلعلها ضوافر وانياب ........علشان تقدر تعيش في البلد دي بسلام من غير ما حد يستغلها او يضحك عليها .....
    اومأت سوسن برأسها وهي تقول : ربنا يحميها ........
    صدقي وهو يقبل رأس زوجته : ان شاء الله........يالا انا ماشي دلوقتي.....عايزة حاجة ؟؟
    سوسن وهي تربت علي يده الموضوعة علي كتفها : عايزة سلامتك يا حبيبي......
    بدون كلمة اخري خرج صدقي من باب القصر ليترك وراءه سوسن مستغرقة في تفكير عميق......

    يتبع.........



    Dr.M.Hegazy


  2. #2

    افتراضي

    جميله كالعاده يا دوك ومتابعه مع حضرتك للنهايه ان شاء الله تسلم ايدك

  3. #3
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي

    شكرا دكتورة محاسن .. حضرتك منورة و الله .. ^_^

  4. #4
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Oct 2010
    الدولة
    Paradise
    المشاركات
    775

    افتراضي

    أولا الحمد لله على عودتك لأرض المنتدى سالما ووحشتنا بجد وعلى فكرة وبدون مجاملة انت المنتدى الأدبي من غيرك دا صحراء مش منتدى
    ثانيا بسم الله ماشاء الله أنا حاسس إني بشوف فيلم عايش قصته ومصدق أحداثه انت نجحت في ان انت تدخل بينا على طول في القصة ودا مش سهل وكدا بقى يبقى انت الأستاذ واحنا التلامذه


    متغبش علينا تاني احنا هنسمحك المرة دي عشان القصة الجميلة اللي انت حكتهلنا دي

  5. #5
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي

    تسلم يا دكتور ربنا يعزك و يعلي مراتبك يا رب .. يا كبير المقام ..

    إنتا و المنتدى و أهل المنتدى على راسي من فوق و الله ..

    و كلامك ده وسام شرف .. و شهادة فخر اعتز بيها ..

    أشكرك جدا على زوقك ..

    بس القصة منقولة يا دوك .. مش من كتابتي .. و الحاجة الوحيدة اللي تعبت فيها إني نقيتها و نقلتها بس مش أكتر ..

    اعتذر جدا إني غفوت عن ذكر النقطة دي ..

    و مرة تانية بأشكرك على زوقك و أدبك و أخلاقك العالية .. ربنا يحميك و يحفظك و يجعلك ذخر للإسلام و المسلمين يا رب العالمين ..

    لك مني أرق التحايا و أطيبها ..

    Dr.M.Hegazy

  6. #6
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    Smile


    .. الحلقة الثانية ..

    بعد انتهاءها من تناول الافطار .........جلست سوسن علي مقعد وثير في الشرفة الواسعة والتي تطل علي حديقة القصر ذات الالوان المتداخله......والتي تضفي عليها اشعة الشمس رونقا خاصا يجعلها بمثابة لوحة فنية .......وبدأ سيل من الافكار.............
    تذكرت كيف كانت حياتها قبل الزواج من صدقي........كانت مجرد فتاة فقيرة وحيده يتيمة الاب وتراعي والدتها المسنة .......كانت تسكن في شقة متواضعة في منطقة القلعة .......كانت حياتها بسيطة ..خالية من ايه تعقيدات .........وعندما تقدم لها صدقي .......كان صاحب مشروع صغير........ولكن منذ زواجها به ..كان ذلك بمثابة (فتحة خير عليه)...........توسعت اعماله وتقدمت .......والمشروع الصغير اصبح شركة كبيرة .....ثم مجموعة شركات ...........وسريعا ما اصبح اسم (صدقي علوان ).....يحمل سحرا خاصا ...يجعل كل من يسمع به يبدي الاحترام والتقدير .........
    كانت حياتهما جميلة ..........مستقرة.....ولكن كان ينقصها شيئا هاما .........بل انه في الواقع كان اهم شئ.............كان ينقصها طفل .........ذهبت هي وزوجها الي جميع اطباء مصر تقريبا........ولكن ما من فائده......بعضهم كان يقول ان العيب بها .......والبعض الاخر يقول ان العيب بزوجها........والبعض يقول انه ليس هناك مشكلة في الانجاب ......وانها مسألة وقت لا اكثر ولا اقل............لم يقصر ايا منهما في تناول الادوية ......... طوال 20 عاما بذلت اقصي مجهوداتها لتنجب صغيرا يملأ منزلها بالضحك والمرح ........
    واخيرا.......وبعد ما اصابها من يأس واحباط جعلها تتوقف عن تناول العلاج.........شاء الله ان تضاء حياتهما بنور شمس ساطعة ...........كانت جميلة .....رقيقة .......لطيفة ........ناعمة ...........وفور رؤيتها قررت ان تطلق عليها اسم شمس.........كان الانسب لها ......كيف لا وهي صاحبة الوجه المشرق والعينان العسليتان .......والشعر الحريري.....
    كبرت شمس......وكبرت معها مشاكلها...........بعدما وصلت لمرحلة المراهقة.....بدأت تكتشف انها الاجمل والاغني بين صديقاتها..........كانت مرغوبة من جميع شباب المدرسة الثانوية .........كان الجميع يتمني ان تنظر لهما شمس ولو لمرة واحده........كانت ممشوقة القوام .....شعرها كستنائي اللون يمتد طوله الي اسفل ظهرها بقليل.......كان خصلاته المموجة الرقيقة تنساب في نعومة......بشرتها كانت بيضاء كاللبن الحليب.......عيناها كبحيرتان ماء عذب ......تعكس اللون الذي يقع في المنتصف بين الاخضر والبني.......كل من كان يراها كان يقول انها ايه في الجمال............ولكن للأسف........كان هذا الجمال بمثابة نقمة عليها ..........جمالها والمدعم بغناها جعلها تنظر الي العالم من الاعلي ........كانت متكبرة........مغرورة.......
    كان لوالدها دورا كبيرا في افسادها ........كان يحنو عليها كثيرا..........لا يعاتبها .........لا يقسو عليها ابدا حتي لو اخطأت............اصبحت لا تحترم كبيرا ......ولا تشفق علي صغير .......كل ماكان يهمها ان يبدي الجميع لها الاهتمام وينصاع لأوامرها ........عندئذ فقد تشعر بالرضا ..........
    حاولت والدتها جاهده ان تسعي في تغييرها.....ولكن لا حياة لمن تنادي ........
    قطع سيل افكار سوسن صوت الخادمة (فتحية ): ست سوسن..........فيه واحده عايزه حضرتك .......
    نظرت سوسن الي فتحيه والتي وقفت ممسكة بجهاز اللاسلكي ثم قالت بهدوء: مين ؟؟ ......
    وقبل ان تجيب فتحيه .....التقطت سوسن جهاز اللاسلكي ووضعته فوق اذنها وهي تقول: صباح الخير......مين معايا؟؟
    اتاها صوت انثوي رقيق: ااخس عليكي يا سوسن.......انا توقعت انك هتتصلي بيا اول ما تقومي من النوم
    سوسن وعلي شفتيها شبح ابتسامة: مين ؟؟......عبير؟؟
    -ايوة ياختي ....عبير.....
    سوسن وقد اتسعت ابتسامتها: ازيك يا عبير.....عاش من سمع صوتك .....بس خير......انتي بقالك كتير مسألتيش.....اشمعني كنتي مستنيه اتصال النهارده
    عبير معاتبه: كده يا سوسن؟؟..........بقي معقولة تنسي
    سوسن بجدية: انسي ؟؟..........انسي ايه؟؟
    عبير بسرعة: عيد ميلادي يا هانم
    سوسن: ليه؟؟.......هو النهاردة ايه؟؟...........ااااااااااااااه ........اسفة خالص يا عبير......نسيت والله
    عبير بضحكة مستفزة: عموما انا هسامحك .....بس بشرط .......تيجي النهارده الحفلة ......وتعوضيني بهدية حلوة
    سوسن بشرود: هدية ........؟؟...........ثم تابعت بجدية: اه يا حبيبتي طبعا........اكيد
    عبير بسرعة: ماشي يا حبيبتي .......هستناكي النهارده باليل علي الساعة 8..........ثم تابعت بسرعة: اه .....وطبعا بلغي صدقي
    سوسن : اه .....اكيد ان شاء الله
    -مع السلامة
    -مع السلامة يا حبيبتي
    اغلقت سوسن الهاتف ......ثم دقت ازرار الهاتف بسرعة وسرعان ما اتاها صوت صدقي: الو .....
    -ايوة يا صدقي..........بقولك.......عيد ميلاد عبير النهاردة .......وانا كنت ناسية......عايزة انزل اجيبلها هدية
    صدقي ببرود: هتجيبيلها ايه؟؟
    سوسن بسرعة: اي حاجة.......خاتم .......او عقد الماظ......
    صدقي: بس ماعدقتش هتلاقي في الخزنة فلوس تكفي تمن حاجة الماظ........بقولك ايه ؟؟.....خوديلها حاجة من عندك ......انتي عندك الماظ كتير
    سوسن : ليه بس يا صدقي ......مانجيب حاجة جديده احسن
    صدقي بنفاد صبر: ياستي اديها حاجة من عندك .....وانا ابقي اجيبلك زيها.......
    سوسن : طب اديها ايه بس؟؟
    صدقي بعد ان زفر بحده: اي حاجة يا ستي.......سلام دلوقتي بقي علشان ورايا اجتماع
    همت سوسن بقول شئ ....ولكن فاجئها صوت غلق الهاتف ........نظرت الي الهاتف بغيظ ثم تمتمت : بقي كده يا صدقي.......ماشي
    ذهبت سوسن الي حجرتها وبحثت في صندوق مجوهراتها كثيرا.........واخيرا استقرت علي سلسلة رقيقة يتوسطها قلب رقيق من الالماس الخالص....فتمتمت : يارب تعجبك يا عبير ........
    وضعت سوسن السلسلة في علبتها الانيقة ......فبدت الهدية كما لو كانت قادمة للتو من محل مجوهرات.........


    في ساحة الجامعة .... جلست شمس فوق سيارتها الرياضية ..........وسط اصدقائها الثلاث ......والذين تفرقوا حولها...... لو نظرت الي هذا التجمع.......لأدركت علي الفور ان الشمس قد اختارت وجه شمس بالذات لتلقي بأشعتها عليه........فتضيف عليه جمالا فوق جمالها......
    كانت شمس بالتأكيد هي من تسود هذا المجلس .......حركاتها...ضحكاتها ........صوتها ........كانوا عنوان لفتاة ارستقراطية .......تشعر بجمالها كثيرا......
    ميس: بس انتي النهارده حلوة اوي يا شمس
    شمس بغرور: مانا عارفة.....وايه الجديد
    ميس : ياساتر........ده بدل ماتقوليلي شكرا
    شمس بلا مبالاة : شكرا يا ستي
    احمد: والله اللي بيعجبني في شمس انها علطول واثقة من نفسها
    رانيا: بس الثقة لما بتزيد عن الحد ......بتتحول لغرور
    احمد : وايه اللي مايخليش واحده زي شمس تتغر.......دي ممكن تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانك
    ميس ببرود: وهيرضي يقوم؟؟
    احمد وهو يقترب من شمس ويبتسم بخبث: اكيد هيقوم........ولو ماقمش ....انا اللي هقومه بنفسي .....ولا ايه يا جميل؟؟
    مطت شمس شفتيها ثم قالت ببرود: وليه تقوم القمر ......وانا الشمس؟؟
    تعالت ضحكات احمد ثم قال: اموت انا .......
    تبادلت ميس مع رانيا نظرة استياء ثم قالت محاولة تغيير الموضوع: والله يا جماعة انا حاسة بالذنب اني ماحضرتش المحاضرة
    رانيا : اه ....وانا كمان
    شمس ببرود: والله ما شفت اعبط منكوا.........حد يروح الجامعة علشان يحضر محاضرات؟؟
    ميس: امال هنيجي ليه؟؟
    شمس: علشان نضحك ونتبسط.......وبعدين ما احنا لسه في اول السنة......تلاقي الدكتور ماشرحش حاجة
    ميس بابتسامة واسعة: قال يعني لما يشرح هتحضري.....
    شمس بفتور : والله لو لقيت الدكتور ظريف ودمه خفيف هحضر......انما لو طلع شبه معتز ابو بدلة الحلاقين دي طبعا مش هحضر
    تعالت الضحكات ثم قالت ميس بمرح: اه والله.......انا كل لما كنت اشوفه بس داخل .....كنت اتفتح في الضحك علطول ....معرفش ليه؟؟
    رانيا : يابنتي .....ده هو علي بعضه كده كان نكتة .......يالا بقي الله يرحم ايامه........بس اتطمني يا شمس ......انا شفت الجدول .....مش بيدرسلنا خالص.......
    شمس وهي تنظر الي ساعتها : ربنا يستر......
    احمد: مالك يا شمس؟؟.........وراكي ميعاد ولا حاجة؟؟
    شمس : لا بس انا لو روحت متأخر عن مواعيد المحاضرات ماما هتفتحلي محضر.......وانا مش ناقصة بقي
    رانيا : ليه يا بنتي..........هي مامتك لسه زي ماهيا متغيرتش
    شمس: اه ياستي.........مش عارفة الست دي فيه ايه بينها وبيني........علطول مش واثقة فيا ......رحتي فين؟؟........هترجعي امتي؟؟........بتكلمي مين؟؟.............كأني لسه عيله
    ميس بمزاح: مانتي بصراحة يا شمس مايتوثقش فيكي.......
    شمس بضجر: والله ما هي ناقصاكي يا ميس .........كفاية اللي انا فيه ..........زكان نفسي ربنا يرزقني بأم طيبة كده شبه بابا
    رانيا: يابنتي ما مامتك طيبة ........بس بتخاف عليكي
    شمس بضيق: طب ماهو بابا بيخاف عليا برضه........بس بيعاملني بالراحة خالص........
    احمد : بصراحة يا شمس انا لو عندي بنت قمر زيك كده كنت خفت عليها.........بس معرفش باباكي سايبك كده ليه
    همت شمس بقزل شئ ولكن قاطعها صوت رنين هاتفها
    شمس ترد بسرعة: ايوة يا مامي..........ايه؟؟..........ايوة طبعا حضرت امال هلعب يعني؟؟......اه ......لا معرفش.........حفلة مين؟؟..........طنط عبير؟؟..........ياماما مش عايزة اروح......الست دي انا مش بطيقها......ايه هو اللي عيب؟؟.....بمزاجي اروح او ماروحش دي حرية شخصية......يامامي بتزعقي ليه دلوقتي؟؟..........الله.......ياستي براحتي........يووووووووووووووه بقي........طيب خلاص هشوف ......اقفلي بقي........سلام
    شمس بضيق: اوووووووف...........انا زهقت من التحكمات دي ......بتاع ايه اروح احضر حفلة مش عايزة احضرها؟؟
    ميس : فيه ايه يا شمس؟؟........فيه حد مايحبش الحفلات
    - اه يا ستي......انا...........انا اصلا بكره الست دي ومش بحبها...
    رانيا : ست مين؟
    شمس: مش وقته..........انا لازم اروح دلوقتي........سلام
    وبدون اي كلمة اضافيه قفزت سوسن بداخل سيارتها ............وهمت بتشغيل المحرك .....ولكن .....
    شمس: يووووووه........ده ايه اليوم الملخبط ده؟؟....
    رانيا: فيه ايه؟؟
    شمس بضيق: العربية عملتها معايا تاني.......
    ميس: يابنتي ماهو من كتر الدعك فيها .......هو اللي انتي بتعمليه فيها ده شوية؟؟
    شمس: امال انا جايباها عربية رياضية ليه............علشان كل شوية تشلني ؟؟
    احمد بهدوء: حاولي بس تاني
    حاولت شمس كثيرا في تشغيل المحرك.......واخيرا دارت السيارة .......وانطلقت شمس بدون ان تتبادل كلمة واحده مع زملائها

    وقررت ان تمر اولا علي ورشة لتصليح السيارات .........قبل ان تذهب لمنزلها ...........



    يتبع......

  7. #7
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي

    .. الحلقة الثالثة ..

    كانت شمس اثناء قيادتها مستغرقة في تفكير عميق.......هي تشعر انها تمقت عبير هذه .....ولا تري لذلك سببا ......ولكنها كانت تشعر انها غير ودوده كما هي تبدو او كما تحاول ان تبدو.........
    وصلت شمس الي ورشة تصليح السيارات .......وما ان وقفت حتي رأت جميع العمال في حالة انشغال كاملة.....تفحصت ببصرها الورشة جيدا ......ثم ذهبت الي اقرب عامل اليها وقد انهمك في تصليح احدي السيارات
    شمس ببرود وهي تقف خلف هذا الشخص: يا انت
    التفت هذا الشخص اليها.....بهتت شمس للحظة مما تراه.....كانت تري امامها شابا وسيما ....طويل القامة ..قمحي اللون .....اسود الشعر .......
    رفع هذا الشخص النظارة المخصصة للعمل من فوق عينيه وهو يقول: اي خدمة يا انسه
    تنحنحت شمس وحاولت ان تخرج من وسط حالة انبهارها ثم قالت بلهجة حاولت بها ان تكون بارده وهي تشير بيدها الي سيارتها: عربيتي اللي واقفة هناك دي
    -مالها
    شمس بشئ من العصبية : يعني ايه مالها ؟؟.........عايزة تصليح.......المحرك فيه مشكلة
    وهنا اقترب منهم شخصا ما وهو يقول : فيه ايه يا باشمهندس ؟؟.......ماتكمل تصليح
    التفت له الشاب وقال : حاضر ....ثم التفت الي شمس وهو يقول بلا مبالاة : اسف يا انسه .....انا مشغول دلوقتي زي مانتي شايفة ......ممكن تطلبي من عماد (قالها وهو يشير الي عامل يقف علي مسافة امتار منه ويتناول كوبا من الشاي)
    وبدون كلمة اضافية التف الشاب الي السيارة .....وتابع التصليح.........مما اثار حنق شمس بشده .....
    فقالت وهي تغرز اصبعها في كتفه : وانا مش ماشية من هنا الا لما انت نفسك تصلحلي عربيتي
    الشاب بدون ان ينظر اليها : يبقي تستني حضرتك لغاية لما اخلص
    شمس بحده : انت يابني ادم معندكش نظر........ازاي تسيبني واقفة لوحدي وسط محل كله عمال وقرف
    التفت لها الشاب وقد بدا ان صبره قد نفد: بقولك ايه .......قلتلك لو مستعجلة تروحي عند عماد ....وبعدين ايه عمال وقرف دي؟؟..........هما العمال دول مش بشر زيك ولا كائنات فضائية.......
    شمس بعصبية زائده: انت ازاي تكلمني بالاسلوب ده ؟؟..........هو انا واحدة من الزبالة اللي بتشوفهم كل يوم ؟؟.....انت ماتعرفش انا بنت مين يا استاذ؟؟
    الشاب وقد ارتفع صوته :مايهمنيش اعرف يا انسة........هو انتي جاية هنا تجري شكل ولا ايه؟؟.........دي حاجة غريبة والله
    شمس بنفس العصبية وبنبرة توعد : بقي كده؟؟.........انا بقي هعرفك انا ابقي مين ...
    وبنفس العصبية ذهبت في خطوات مسرعة الي مكتب ادارة الورشة ........
    مط الشاب شفتيه في لا مبالاة ثم عاد الي العمل..........وما هي الا لحظات حتي سمع صوت الفتاة يحتد في الكلام وهناك من يحاول تهدئتها........ترك الشاب السيارة والتفت ليري شمس وقد جاءت بنفس الخطوات السريعة ومعها منصور صاحب الورشة........
    شمس بحده با لغة: اهو هو ده الحيوان اللي بقولك عليه
    الشاب وقد اختنق وجهه بحمرة الغضب فقال بأعلي صوته: ماتحترمي نفسك يا ** انتي .....هو محدش قادر عليكي ولا ايه؟؟
    شمس بنبرة الغير مصدق لما تسمعه: انت ....انت ازاي تكلمني كده .....انت ما.........
    قاطعها الشاب بتهكم مقلدا نبرة صوتها: .......متعرفش انا بنت مين؟؟
    اشتاطت شمس غضبا لما تسمعه ..وهمت بقول شئ ولكن قاطعها صوت منصور: احترم نفسك يا علي .......انا علمتك تتعامل مع الزباين بالشكل ده؟؟
    علي بحنق: يا باشمهندس ......انا عاملتها بأدب بس هي اللي طولت لسانها
    شمس بحنق: مااهي الاشكال اللي زيك لازم الواحد يعاملها كده.......
    علي بغيظ : شوف ياباشمهندس........شفت الانعرة بتاعتها.......وبعدين انت علمتني اني لازم اخلص الزباين بالدور.....وهي جت وكنت بشتغل في عربية.....قلتلها تروح لعماد علشان فاضي وهي اللي مارضيتش
    شمس بغيظ: ايوة .........ومفيش غيرك هيصلحها
    منصور: صلوا علي النبي يا جماعة......ولم الدور يا علي وروح صلحلها عربيتها ...وسيب عماد يشوف العربية دي
    علي بلهجة حاول بها ان تكون هادئة: انا اسف يا استاذ منصور........بس انا مش همد ايدي في عربيتها بعد ما غلطت فيا ......واعلي ما في خيلها تركبه
    منصور وقد اقترب من علي وهمس: يا علي لم الدور وبلاش الالاطة دي ......ده باباها راجل واصل...وممكن يقفلنا المحل ده من بكرة لو قالتله علي المشكلة
    علي بلا مبالاة: خلاص .......لو وجودي هيسبب مشكلة انا مستعد استقيل
    منصور: لا يا علي ...انا عارف انك محتاج للشغلانة دي زي ماحنا محتاجينلك.....انا بقولك لم الموضوع احسن .......
    وهنا قطع صوته صوت شمس وهي تقترب منه وتناوله هاتفها المحمول وعلي شفتيها ابتسامة ساخرة: بابا عايزك
    ارتجف منصور وتناول الهاتف بيد مرتعشة: ايوة ......ثم تنحنح وتابع بلهجة حاول ان ينتزع منها اي توتر : ايوة يا صدقي باشا ..........خير؟؟.........ايه؟؟............لا والله يافندم.......انا ماعملتش حاجة.......طب ليه طيب قطع الارزاق........حاضر حاضر ياباشا ........ثم نقل بصره الي علي بتوتر وهو يتابع: حاضر يافندم .........اللي عايزه هيكون......
    اغلق منصور الهاتف وعلي ملامحه نظرات التوتر......ثم نظر الي شمس والتي كانت ترمي علي بنظرات الشماته....ثم التفت الي علي وقال بلهجة مشفقة: اسف يا علي.........صدقي باشا بيهدد انك لو ماصلحتش العربية بنفسك يبقي تقدم استقالتك ......يا اما ............وصمت لحظة ثم تابع وهي يطأطأ برأسه في اسف: والا هيقفل الورشة
    نظر علي الي شمس ليجدها رافعة رأسها بشموخ وفي عينيها نظرة استعلاء وشماتة وعلي شفتيها نفس الابتسامة الساخرة .......ثم قالت بتهكم : صلحها بقي يا باشا ........علشان تعرف ان طلباتي لو ماتعملتش بالذوق هتتعمل بالعافية......
    نظر لها علي نظرة حنق وهو يقول بلهجة قاسية ضاغطا علي كل حرفة من حروف كلماته : اعتبرني قدمت استقالتي يا بشمهندس......
    ثم ادار ظهره لهما واتجه الي غرفة تبديل الملابس بخطوات متعالية وكأنه لم يكن في معركة خاسرة منذ قليل ادت الي طرده من العمل.........اما شمس فلكم ان تتخيلوا حجم غضبها عندما رأت رد الفعل هذا والذي لم يكن غير متوقعا البتة.............فبالرغم مما فعلته لم تتحقق لها رغبتها......وهذه كانت تعتبر سابقة في تاريخها........سابقة مؤلمة لا تتحملها............



    يتبع..........

  8. #8
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    الدولة
    في اللامكان
    المشاركات
    831

    افتراضي

    بجد حلوة اوي

    و في انتظار باقي الحلقات

  9. #9
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    4,276

    افتراضي


  10. #10
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    الدولة
    دميــــــــاط
    المشاركات
    422

    افتراضي

    بجد القصة دى حلوووووة جدااااااااااااااا
    انا قراتها كلها
    وهتابعها مع حضرتك تانى
    تسلم عالاختيار بجد يادوك
    متابعة باذن الله

صفحة 1 من 6 123 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •