مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق علي برمجة امتحانات الكلية؟

المصوتون
32. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم اوافق تماما

    11 34.38%
  • نعم اوافق بشروط

    14 43.75%
  • لا اوافق

    7 21.88%
  • لا اهنم اساسا

    0 0%
النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: استفتأء؟ برمجة الامتحانات

  1. #1
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    98

    Question استفتأء؟ برمجة الامتحانات

    اولا السلام عليكم

    كنت قد تقدمت لمنحة وزارة الاتصالات للخرجين الجدد وما يخص خريجي العلوم الطبية( الطب والصيدلة والاسنان والبيطري والعلوم ) هو مجال biomedical informatics
    وهو مجال واعد بالنسبة للتصميم الدوائي عن طريق الحاسب الالي computer-aided drug design

    المهم انني اجتزت 3 امتحانات مبرمجة وهم english & IQ & personality الا انني لم اجتاز المقابلة الشخصية بالرغم من تأكيد المحاور(interviewer) علي قبولي وذلك لندرة خريجي هذة الكليات التي تقدمت للمنحة حيث ان اغلب الخرجين من كليات الهندسة والتربية والحاسبات والتجارة وغيرهما !

    المهم قدر الله وما شاء فعل الذي اعجبني في هذا كله هو نظام الاسئلة وهي اسئلة مبرمجة علي الحاسب الالي حيث ان الحاسب مبرمج مسبقا علي عدد الاسئلة وانواعها والزمن المخصص لها واجابتها ايضا وكذلك النتيجة ايضا
    وكما هو معمول به في امتحان اليونسكو ICDL تظهر لك النتيجة بعد اداء الامتحان مباشرة وبالتالي يختفي تأثير العنصر البشري من العملية كلها ونحن بشر تحكمنا الاهواء اما الحاسب فهو جماد لا يحابي احد علي احد مما يضمن عملية الحيادية المطلقة في عملية التقيم .

    ارجوا من السادة الاعزاء ابداء الرأي حول تطبيق هذا النظام في الجامعات المصرية وخاصة الكليات العملية
    ولسيادتكم فائق الاحترام والتقدير
    التعديل الأخير تم بواسطة genious ; 06-03-2010 الساعة 05:37 PM سبب آخر: اخطاء املائية

  2. #2
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    الدولة
    life prison
    المشاركات
    1,312

    افتراضي

    فكرة ممتازة جدا اختى كانت امتحنت كدا فعلنا لما جت تشتغل فى السعودية
    هى المشكلة فى الامكانات يعنى هنبقى محتاجين على الاقل الف جهاز
    كومبيوتر او نصف العدد ونقسم الدفعة الواحدة على مجموعتين
    ياريت فعلا تنفذ الفكرة واعتقد ده احسن بكتير لاعضاء هيئة التدريس
    هيوفر عليهم وقت وجهد كبير وهيوفر علينا قلق كل سنة فى انتظار النتيجة
    بالتوفيق يارب للجمييييييييييييع

  3. #3

    افتراضي

    C.A.D.D is promising branch in drug design
    the faculty made a workshop that discussed the main concepts and keys
    of this science
    theoretically and practically.
    i will make a report about that soon ISA

    --------
    بالنسبة لفكرتك فالدكتور صالح الشرقاوى العميد السابق كان يتكلم عن تطبيقها
    فى خلال السنين القادمة
    ولكن فى رأيي اعتقد ان المناهج وطبيعتها الحالية تجعل من الصعب ومن الظلم ايضا
    ان تخضع الطالب للأمتحان بهذه الطريقة سيكون هذا عبئا كبيرا على الطلاب
    ولكن مع تغيير اللأئحة وادخال امتحانات الميد ترم تصبح فكرة هذه الأمتحانات
    امر اكثر قبولا بل واكثر افادة وتوفيرا للأموال والوقت والمجهود
    وخصوصا مع توفر قاعة التكنولجيا الجديدة

    شكرا لك على طرح الموضوع..

  4. #4
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    3,366

    افتراضي

    هيا فكره جميله جدا وعجبتنى

    وزى ما د.عبد الله قال د.صالح كان تطرق للموضوع دا معانا فى التيرم الاول وعجبنى

    بس للأسف لما جربتها فى الاسئله خلال التيرم حسيت انها مش كويسه

    الاسئله تقريبا كده كانت مكتوبه عن طريق ناس مش عندهم فكره عن الماده فكنت بألاقى غلطات املائيه كتير

    كمان مش كل المواد ينفع معاها كده

    فيه مواد الورقه والقلم ليهم دور مهم جدا

    زى العضويه مثلا

    كمان كده هيشجع الحفظ تماما

    لأن الكمبيوتر جهاز وهيكون مبرمج على اجابه واحده

    وهتكون صح او غلط

    يعنى يا الدرجه كلها يا زيرو

    على عكس ما يكون الدكتور هوا اللى بيصحح ويحس ان الطالب اللى قدامه فاهم ولا لأ

    بتهيألى علشان حاجه زى دى تنفع لازم المناهج نفسها تتغير


  5. #5
    Pb CEO
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    2,440

    افتراضي

    totally , I agree with you

    mt-

  6. #6
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    الدولة
    life prison
    المشاركات
    1,312

    افتراضي

    كمان مش كل المواد ينفع معاها كده

    فيه مواد الورقه والقلم ليهم دور مهم جدا

    زى العضويه مثلا

    كمان كده هيشجع الحفظ تماما

    لأن الكمبيوتر جهاز وهيكون مبرمج على اجابه واحده

    وهتكون صح او غلط

    يعنى يا الدرجه كلها يا زيرو

    على عكس ما يكون الدكتور هوا اللى بيصحح ويحس ان الطالب اللى قدامه فاهم ولا لأ

    بتهيألى علشان حاجه زى دى تنفع لازم المناهج نفسها تتغير
    الامتحانات اللى بتبقى مبرمجة بتبقى نوعين يا اما صح وغلط او اختر
    قليل قوى لما يجيب اكمل ......................................
    ده احسن ولا سؤال يقولك اكتبلى تفاعل كانيزارو مثلا
    يعنى مثلا فى سؤال زى اختر ده ممكن يجيبلك جزء من التفاعل
    وانتى تختارى الجزء اللى يكمله وهكذا
    اعتقد ان ده احسن بكتير جدا على الاقل بيعتمد على الفهم بنسبة عالية جدا
    بعكس الامتحانات اللى فى ورق واكتب ما تعرفه عن واذكر فوائد وهكذا

  7. #7
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    الدولة
    .. مع الله ..
    المشاركات
    3,120

    افتراضي

    دكتورهاني مرعي (رئيس قسم الهستولوجي في طب بيطري ) طبّق الفكرة دي معانا السنة اللي فاتت
    ليه موقع E-learning بتاعه .. و private بس للطلبة اللي بيدرس ليهم
    كنا كل أسبـوع بنمتحن Online حاجة زي quiz كده علي المحاضرة اللي فاتت .. و احيانا يربط المحاضرات ببعض
    كل مرة الدكتور بيحط 100 سؤال
    و يبرمج الامتحان بحيث ينزل لكل واحد فينا 10 أسئلة عشوائيا ... و الامتحان مدته ربع ساعة
    بنتفق مع الدكتور علي معاد معين و نفتح كلنا في الوقت ده و بعد الربع ساعة يتقفل قبول الامتحان ..
    بمجرد ما تعمل submit للاجابات بتجيلك الدرجة و تصحيح الامتحان ...
    واللي معملش submit لاجاباته قبل انتهاء الوقت المحدد تبقي راحت عليه . .

    - الأسئلة كانت:
    true or false , Choose the correct answer \ answers
    اختيار اكتر من اجابة صحيحة كان اصعبهم .. لان لو نقطة نسيتها او اخترت نقطة غلط بتطير منك درجة السؤال

    - امتحان العملي كان online برده .. في البيت
    يعني تاخد دش و تعمل كوباية نسكويك دافية و relax خالص ع السرير و معاك اللاب بتاعك و بتمتحن امتحان عملي من 25 درجة ...
    كان عبارة عن identification لـ25 slide في 10 دقائق . . .
    دكتور هاني كان بيخلي المدة المتاحة للاجابة اقل من الطبيعي .. بحيث ان اللي يطول في سؤال شوية غالبا مش هيلحق يخلص و ده عشان محدش يحاول يسأل او يبحث عن الاجابات ... لأن طبعا الرقيــب الوحيد في الحالة دي هو " الضميـر "
    طبعــا في ناس كانت بتتصرف يعني . . . و ظاهرة الحل الجماعي و السايبرات كانت شغالة تمام الايام دي

    كـ فكرة يا ريت تتطبق في كل المواد . . لكن كتدريب .. زي الكويزات اللي كان د. عطاالله بيعملها لكن متطورة من مجرد مشاركات مكتوبة لإمتحانات بوقت محدد و درجات . . .

    لكن كــ امتحان final مظنش ينفع خالص دلوقتي .. لانها مش هتغطي كافة المهارات المطلوب قياسها في الامتحان .. و 85% من المواد مش بندرسها بشكل يسمح ان امتحانها ييجي كده . . .

    شكــرا جزيــلا،،
    التعديل الأخير تم بواسطة BoNbOoNa ; 07-03-2010 الساعة 07:30 PM

  8. #8
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المشاركات
    98

    افتراضي

    انا اوافق بشروط ان تكون الاسئلة متنوعة بدرجة كبيرة ولا تتكرر بقدر الامكان كل امتحان مختلف متنوع مبتكر في نوعية اسئلته حيث ان معظم الطلبة الان يعتمدوا علي الدروس الذين يلقونونهم المهم والمتوقع واللي هياجي في الامتحان واني اتسأل كيف يكون 99% من اوائل الدفعات خريجي الدروس الخصوصية وليس خريجي الجامعات المصرية ثم ماذا تنتظر من شخص اعتمد علي غيره في الوصول الي القمة الا التقليد المحاكي الاجوف الذي لا فائدة له
    اني في تلك اللحظة استمع الي برنامج في الازاعة يسمي كتاب عربي علم العالم وكم هذا البرنامج يحفذني ويشجعني وفي نفس الوقت يحزنني علي حال بلدي

    اما بالنسبة لموضوع الضمير كيف نضع مستقبل امة في ايدي ضعاف الضمير

    فاذا وضع الرجل في غير مكانه لن تتطور هذة الامه ابدا فالمقياس والمعيار هو الجودة مهما كان مصدرها


    ولسيادتكم فائق الاحترام

    التعديل الأخير تم بواسطة genious ; 07-03-2010 الساعة 11:57 PM

  9. #9
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المشاركات
    105

    افتراضي

    الكورسات ويا قلبي لاتحزن

  10. #10
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    الدولة
    فى أرض الله الواسعة
    المشاركات
    195

    افتراضي

    فكرة رائعة
    -----
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة genious مشاهدة المشاركة
    انا اوافق بشروط ان تكون الاسئلة متنوعة بدرجة كبيرة ولا تتكرر بقدر الامكان كل امتحان مختلف متنوع مبتكر في نوعية اسئلته حيث ان معظم الطلبة الان يعتمدوا علي الدروس الذين يلقونونهم المهم والمتوقع واللي هياجي في الامتحان واني اتسأل كيف يكون 99% من اوائل الدفعات خريجي الدروس الخصوصية وليس خريجي الجامعات المصرية ثم ماذا تنتظر من شخص اعتمد علي غيره في الوصول الي القمة الا التقليد المحاكي الاجوف الذي لا فائدة له
    اني في تلك اللحظة استمع الي برنامج في الازاعة يسمي كتاب عربي علم العالم وكم هذا البرنامج يحفذني ويشجعني وفي نفس الوقت يحزنني علي حال بلدي

    اما بالنسبة لموضوع الضمير كيف نضع مستقبل امة في ايدي ضعاف الضمير

    فاذا وضع الرجل في غير مكانه لن تتطور هذة الامه ابدا فالمقياس والمعيار هو الجودة مهما كان مصدرها


    ولسيادتكم فائق الاحترام


    كلام جميل جدا أشكر حضرتك يا دكتور على الكلام الجميل ده

المواضيع المتشابهه

  1. وماذا بعد الامتحانات؟
    بواسطة *محبة رسول الله* في المنتدى المنتـدى العـام
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 10-07-2010, 06:11 PM
  2. استفتلء
    بواسطة mabdelslam في المنتدى السـاحة الريـاضيـه
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 24-05-2010, 05:20 PM
  3. الامتحانات
    بواسطة د\بوسى ربيع في المنتدى منتدى المناقشات
    مشاركات: 59
    آخر مشاركة: 23-10-2009, 07:16 PM
  4. اخر اشاعه ...... الامتحانات 16/5 !!!!!!
    بواسطة غاوي صيدله في المنتدى الفرقة الرابعة 2009
    مشاركات: 49
    آخر مشاركة: 03-04-2009, 07:45 PM
  5. تدريب برمجة الذات
    بواسطة Aésmaïl في المنتدى التنمية البشرية وتطوير الذات
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 07-03-2008, 07:12 PM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •